Zinvol en duurzaam ondernemen: Mark Woerde over hoe reclame de wereld kan veranderen

In deze derde video in de serie over duurzame en zinvolle ondernemers ontmoeten we Mark Woerde die met reclame de wereld wil veranderen. Hij spreek op een groot congres dat geïnspireerd is door zijn werk en waar Bill Clinton kwam spreken over het thema dat Mark Woerde op de kaart probeert te zetten.


See video

Op een dag kwam Mark Woerde tot de conclusie dat zijn succesvolle baan als bedenker van reclamecampagnes niet genoeg bevrediging bood. Hij kwam er achter dat hij zelf op zoek was naar zingeving en dat hij eigenlijk iets goeds voor de wereld wilde doen. Hij startte een wereldwijd onderzoek naar zingeving en de conclusies van dat onderzoek kwamen opvallend overeen met zijn eigen verhaal: mensen willen graag iets voor een ander doen. Maar ze weten vaak niet goed hoe.

Sindsdien gelooft Mark Woerde in reclamecampagnes die mensen helpen om iets voor een ander te doen. Een mooi voorbeeld is de door DE in samenwerking met het Oranjefonds geïnitieerde burendag. Een ander is de actie van Pampers in samenwerking met Unicef waarbij voor elk verkocht pak luiers een tetanusvaccinatie betaald wordt.

Het onderzoek werd begeleid door onafhankelijke wetenschappers en werd uitgevoerd onder 24.000 respondenten in 16 landen. Het onderzoeksrapport en een boek waarin Mark Woerde zijn ideeën uiteen zet, How Advertising Will Heal the World and Your Business, zijn gratis te downloaden op www.letsheal.org. Inmiddels is het boek tienduizenden keren gedownload en heeft Mark Woerde op meer dan 200 podia gepraat over zijn ideeën. Onlangs werd in Amsterdam het evenement 24 Uur van de reclame georganiseerd. Het thema van het festival was geïnspireerd op de visie van Mark Woerde en de toespraak van Bill Clinton sloot precies aan op zijn ideeën. Op het festival probeert Mark Woerde de toekomstige generatie marketeers te winnen voor wat hij noemt pro-sociale marketing.

Deze serie komt stand dankzij Zinweb en de NVO.

Ruben Altena
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *