Pacific Ocean seen from space, door blueforce4116, via Flickr

Wat je zaait, zul je oogsten: Social Enterprises

Sociaal ondernemen met een maatschappelijke missie is wereldwijd een groeiend fenomeen. Donderdag 2 juni aanstaande is het  de Dag van Social Enterprise. Zodoende bespreekt Barbara van der Meij de Bie wat Social enterprising inhoudt en hoe het leeft in Nederland.

In Nederland groeit de groep sociale ondernemers ook met de dag. Voor deze ondernemers is geld verdienen niet het hoofddoel, het is een middel om de missie te bereiken. Het doel van Social Enterprises is maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd. Net als elke andere onderneming levert een Social Enterprise een product of dienst en heeft een verdienmodel.

Sociale ondernemingen creëren 6% van de totale Europese werkgelegenheid, dat zijn zo’n 11 miljoen arbeidsplekken. Volgens Social Enterprise Monitor in 2015 hebben Social Enterprises in Nederland gezamenlijk een omzet van 476 miljoen euro en 10.709 medewerkers. Tussen 2013 en 2015 laten de Nederlandse Social Enterprises een sterke werkgelegenheidsgroei zien. Het aantal werknemers steeg met 36% en de omzet groeide met 24%. Een beduidend harder groei dan gewone bedrijven. Social Enterprises creëren maatschappelijke- én economische waarde.

De meest genoemde motivatie voor het starten van een sociale onderneming is het oplossen van een specifiek maatschappelijk probleem. 85% van de sociale ondernemers willen graag een voorbeeld in de maatschappij zijn. Hij/zij wil laten zien dat het kan en daarmee anderen aanzetten tot actie. Dit toont aan dat de gewenste impact voor een sociaal ondernemer verder gaat dan de eigen onderneming. Hier zijn enkel voorbeelden:

  • Geef is zo’n social enterprise, een gelegenheid in Amsterdam waar je zelf bepaalt wat je betaalt voor wat je nuttigt aan eten en/of drinken. Heb je iets meer te geven? Geef dan een kopje koffie of een maaltijd door aan iemand die het minder heeft.
  • Hospitainer bieden diensten aan zoals de OT, X-ray, tandheelkunde, laboratorium en meer. Zij biedt turnkey medische oplossingen aan met behulp van ISO-containers. Mobiele ziekenhuizen kunnen ook ingezet worden als een permanente oplossing.
  • Better Places is een online platform dat avontuurlijke reizigers met lokale reisprofessionals verbindt en willen negatieve effecten van toerisme beperken. Zorgen dat de omgeving van de lokale inwoners een prettige plek blijft. Wat elke reiziger een onvergetelijke ervaring geeft en voor de mensen ter plaatse inkomen oplevert.

Sociaal ondernemen is inspirerend, zoals je ziet en leest. Maar is sociaal ondernemen wel realistisch in een vrije markt waarin een lage prijs belangrijk is? Meten en weten wat je impact is, is een intrinsiek onderdeel van het sociaal ondernemerschap. En die informatie objectief kunnen aantonen – claims hard kunnen maken is daarom van groot belang. Het meten van deze impact is een relatief jonge wetenschap, omgeven door verscheidende vraagstukken en mysteries. Hoe ga je concreet aan de slag? Wat kost zoiets? Moet alle waarde worden uitgedrukt in euro’s?

Mark Hillen heeft met Social Enterprise NL de ontwikkeling van een ‘impact first’ social enterprise sector en het meten van impact als speerpunt. En wil laten zien dat sociaal ondernemerschap nuttig en bovendien haalbaar is. Dat gaat het beste door concrete voorbeelden aan te halen en zogenaamde best practices te creëren.

“Sociale firma’s bieden werk aan veel mensen met een arbeidsbeperking, dat is hun missie. Zo creëren zij een inclusieve economie, een economie waarin iedereen mee kan doen”, vindt Mark Hillen. In het boek “Iedereen Werk, Iedereen Winst” van zijn hand, geeft hij antwoorden op de vraag hoe werkgevers, beleidsmakers en sociale firma’s samen veel meer arbeidsplaatsen kunnen realiseren. “Iedereen Werk, Iedereen Winst” is te koop bij Managementboek.nl en bij Youbedo.com.

Voor meer over sociaal ondernemen, bekijk de onderstaande video’s:

De infomercial Wat is een Social Enterprise:

Of deze Ted-talk van Willemijn Verloop:

 

Barbara van der Meij de Bie
Barbara C. van der Meij de Bie heeft vanuit haar overtuiging 'to follow your bliss' diverse start-ups gerealiseerd en steunt ondernemers graag in ontwikkeling en groei van henzelf en de organisatie(s). Door deze overtuiging en haar hart te volgen, heeft ze afgelopen jaar besloten een cursus webredacteur te volgen en freelance professioneel websites te ondersteunen met het plaatsen van nieuws en artikelen. Bewustwording is belangrijk om positieve invloed op zaken te realiseren. Of dat nu op het gebied is van organisaties en systemen of levenskunst. Ze is nieuwsgierig naar drijfveren van mensen. "Waarom we de dingen doen, zoals we ze doen". Ze moedigt aan om veranderingen (ten goede) aan te gaan en je niet door je angsten te laten leiden.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *