Wilde God ècht de gruwelijke dood van Jezus?

Wie de Heilige Schrift van de moslims leest, ontdekt dingen die hij niet voor mogelijk had gehouden.(…)Volgens de Koran hebben de tegenstanders van Jezus hem niet gedood en gekruisigd, maar heeft ‘God hem tot zich genomen’.

– Dat zegt de Duitse hoogleraar Karl-Josef Kuschel, geciteerd door Bruggenbouwers, hoewel voor hem het feit van de kruisiging van Jezus vast staat.

Kuschel: ‘Ik heb om strikt historische redenen zelfs geen reden de gebeurtenis zoals die in het Nieuwe Testament wordt beschreven, te betwijfelen.’ De hoogleraar kan de Koran hier niet volgen: ‘Maar met een theologisering van het sterven van Jezus aan het kruis heb ik het als christen moeilijk. Dat God uitgerekend door zo’n gruwelijke dood zijn liefhebbende verzoening met de mensheid wilde laten blijken, roept vragen op over zo’n liefdebegrip en over God zelf.’

Liefde
Over dat liefdebegrip zegt Ratzinger dat de zoon van God niet kwam als een vernietiger, maar de kracht van de liefde bracht. In deel twee van het pas verschenen boek Jezus van Nazareth veroordeelt de paus ook elke vorm van geweld die in naam van God wordt gepleegd. ‘Geweld bouwt het Koninkrijk van God niet op. Geweld is juist een machtsmiddel van de Antichrist.’

Mijn idee is dan dat God zelf niet het gruwelijke geweld van een kruisdood gebruikt kan hebben om zijn liefdebegrip kracht bij te zetten. Integendeel. De Franse schrijver Victor Hugo wist al: ‘Als we naar God zoeken, zegt de liefde: Langs hier.’ De Koran zou het, wat deze gruwelijke dood betreft, wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.

Kuschel: ‘Moslims verwijten van hun kant christenen een onduidelijk godsbegrip. Hoe kun je in een God geloven die een door hemzelf gezonden gezant uitlevert aan een smadelijke dood? Nee, God heeft Jezus tot zich opgenomen.’
De hoogleraar vindt het nochtans nuttig om de Koran te lezen. ‘Hier begrijp ik het protest van de Koran die niet goedkope polemiek tegen een christelijk geloofsgeheim wil plegen, maar Gods wil en Jezus’ wil voorop stelt. Sinds ik die Koranpassage ken, denk ik na over de betekenis van de kruisdood van Christus en betrek ik daar het perspectief van de Koran bij.’

Zie: ‘Lees de Koran van achteren naar voren’

Illustr. Christ Carrying the Cross as portrayed by EL GRECO – Domenikos Theotokopoulos 1580 (Wikimedia Commons)

Paul Delfgaauw
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *