Verbeter de liefde en begin bij jezelf

De prins op het witte paard kan ieder moment je leven binnen galopperen. En dan komt alles goed. De romantische liefde regeert in films, glossy’s en reclames. En niet alleen op Valentijnsdag. Het ideaal waarin we één worden met de ander is voor velen de ultieme droom. Voor cultuurfilosoof en docent Jan Drost (36) is het een nachtmerrie.

Drost schreef vorige jaar het boek ‘Het romantisch misverstand. Anders denken over liefde’. Hij trekt in het boek gewapend met zijn verstand ten strijde tegen romantische idealen. “Ik vind liefde iets geweldigs. Daarom wil ik erover nadenken en het beter begrijpen. Zoals ik ook muziek, kunst of gedichten wil begrijpen, terwijl het in zekere zin niet helemaal te begrijpen is.”

Hij spreekt in zijn boek het liefst over romantische misverstanden. Waarom?
“Onze idealen over de liefde zijn gebaseerd op onrealistische denkwijzen. Ik wil de mens in het middelpunt van zijn eigen liefdesleven zetten. Het romantische ideaal doet dat niet. Ons wordt voorgespiegeld dat de ware liefde een soort lotsbestemming is waarop we alleen maar hoeven te wachten, een messiaanse verwachting die passief maakt. Te vergelijken met de geestelijke verlossing in religies.“

De liefde bevrijden
Het motto van het boek is ontleend aan een tekst van het postercollectief ‘Loesje’: ‘Wie wil met mij de liefde bevrijden’. Want de liefde moet bevrijd worden van machtsdenken, bezitterigheid, onvrijheid, egoïsme en onrealistische verwachtingen tussen partners. Hoofdschuldige daarvoor is het romantische eenheidsideaal, vindt Drost.  “Het misverstand is dat we pas echt gelukkig kunnen zijn als we samensmelten met de perfecte ander, de ideale wederhelft. Want zonder de ander blijf je een gebrekkig half-mens. Je kunt immers pas door de ander vervolmaakt worden.”

Lees verder > 

[Bron]

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *