Theater en zingeving – Bright Richards

Theatermaker Bright Richards verwerkte zijn vreselijke herinneringen aan de burgeroorlog in Liberia en vluchtverhalen van vrienden uit andere landen en religies in de voorstelling As I Left My Father’s House. Het zijn verhalen van de sporen van het geweld uit het verleden in het heden en van de rol van geloof in het verwerken en verder gaan. De verhalen van Mohammed, Jezus en Mozes raken verweven met de eigen vluchtverhalen. Bright Richards vertelt waarom hij deze voorstelling wilde maken in het derde deel in de reeks over theater en zingeving, gemaakt in opdracht van de KNR.


See video

Bright O. Richards is acteur en theatermaker. 20 Jaar geleden kwam hij vanuit zijn door een burgeroorlog verscheurde vaderland Liberia naar Nederland. In Liberia was hij al jong een ster door zijn rol in een bekende soapserie. Na zijn vlucht naar Nederland begon hij in het asielzoekerscentrum van Lunteren met het organiseren van entertainmentavonden waarop hij ook zelf optrad. Vanaf het begin een kunstenaar-ondernemer, die ook tegen een kleine vergoeding mede-asielzoekers fotografeerde op plekken waar ze zichzelf in hun dromen in de toekomst zouden bevinden; op de Dam, in een mooie auto, bij paleis Het Loo.

Momenteel speelt Richards in het hele land zijn voorstelling As I Left My Father’s House. Daarin vertelt hij zijn eigen vluchtverhaal samen met twee acteurs die vluchtverhalen van mensen die Richards geïnterviewd heeft vertolken. De verhalen van Jezus, Mohammed en Mozes zijn door de vluchtverhalen geweven. De vluchtenden vinden troost in het gegeven dat hun grote religieuze voorbeelden eenzelfde pijn hebben meegemaakt. Richards hoopt dat ook de bezoekers zich getroost zullen voelen door de verhalen in de voorstelling en zo de ruimte voelen om hun eigen pijn te delen. Zo wil Richards door zijn eigen pijn contact maken met de toeschouwer.

De voorstelling wordt meestal niet in theaters gespeeld, maar bijvoorbeeld in moskeeën of kerken. De lokale organisaties die hem uitnodigen zetten samenwerkingsverbanden op om met een diverse groep samen de voorstelling te beleven. Zo moet de voorstelling ook tot een groter onderling begrip leiden. We filmden bij een voorstelling op een middelbare school in de Amsterdamse wijk Slotervaart, georganiseerd door de projectgroep Laat Het Van Twee Kanten Komen.

As I Left My Father’s House wordt georganiseerd door de mede door Richards opgerichte stichting New Dutch Connections. Namens deze stichting organiseert hij ook trainingen voor ongedocumenteerde jongeren waarin ze uitgedaagd worden aan hun toekomst te bouwen.

Interview

Wat is het doel van As I Left My Father’s House?

“Het doel van het project AILMFH is dat er interactie komt tussen groepen die misschien geen noodzaak voelen om interactie met elkaar te hebben. Het is namelijk niet de core business van een moskee, voor moslims, om contact te zoeken met christenen, omgekeerd ook niet. De core business van christenen is om bij elkaar te komen en hun eigen identiteit te zoeken, en datzelfde geldt voor moslims of voor joden. Maar wat interessant is aan ailmfh, is dat het jou uitnodigt om juist op die dag verbinding te zoeken met die vreemde ander.

Na de voorstelling komen er gesprekken tussen de aanwezigen, soms op de avond zelf, soms op een andere avond. En vanuit daaruit kunnen ze weer kijken met elkaar hoe ze verder met elkaar gaan, want in principe ben ik een vreemde in de wijk waar ik optreed, maar de mensen in deze wijk, christen, jood, moslim, andersgelovige, moeten verder gaan met elkaar.”

Wat voor mensen komen op de voorstelling af?

“Ik zie mijn voorstelling als een maaltijd die ik bereid en iedereen is welkom. Wie honger heeft komt. Maar als mensen zich niet openstellen kan ik niks doen. Eerst vertel ik mijn verhaal en na de voorstelling komen mensen met hun eigen verhalen. Ik kreeg bijvoorbeeld een brief van een vrouw wiens ouders in een concentratiekamp hadden gezeten. Die ouders merkten toen ze terug kwamen dat de samenleving niet open stond voor hun verhalen.”

Waarom gebruik je religieuze teksten in je voorstelling?

 

“Wat altijd boeiend is dat als je AILMFH bezoekt je bijbelteksten, teksten uit de tenach, teksten uit de koran, opnieuw gaat bekijken, want het leeft, het woord wordt vlees. Het zijn prachtige woorden in die boeken. En als je het vlees laat worden, komen ze tot leven. De woorden komen uit een noodzaak en die noodzaak voel je opnieuw als je AILMFH ervaart. De kunst van het acteur zijn is dat je moet zorgen dat het woord leeft, dat het woord vlees wordt.”

Lees een interview met Richards hier.

As I Left My Father’s House speelt op 20 juni (wereldvluchtelingendag) in Amsterdam. Zie voor meer data de speellijst.

Ruben Altena
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *