Staat niet neutraal, maar secularistisch en antireligieus?

In recente discussies over de hoofddoek wordt door enkelen gesteld dat deze geweerd moeten worden uit openbare gebouwen omdat dat tegen de scheiding kerk-staat in zou gaan. Als dat gebeurt, is de staat niet meer neutraal, maar openlijk secularistisch en eigenlijk anti-religieus.

Het valt immers moeilijk vol te houden dat de staat neutraal is tegenover religie als men religie weert omdat het religie is. Dat is hetzelfde als zeggen dat je niet discrimineert omdat je een hekel hebt aan alle buitenlanders in plaats van slechts één groep.

Dat zegt antropoloog Martijn de Koning van de Faculteit der Religiewetenschappen, Radboud Universiteit van Nijmegen, in zijn verslag over Secularisme en Religie in de samenleving. Hij was afgelopen week uitgenodigd bij een debat over de positie van religie in de samenleving, samen met Fatima Elatik (stadsdeelvoorzitter Oost), Cor Bon (directeur Mozes en Aäronkerk), Rachel Reedijk (antropologe en secretaris van de commissie dialoog van de Liberaal Joodse Gemeente) en Yassin el Forkani (jongerenimam).

Secularistisch model
De Koning: ‘Het seculiere is intussen ons verinnerlijkt perspectief en kader geworden; het is vanzelfsprekend dat ‘wij’ seculier zijn en wat dat precies betekent blijft verborgen. Waar de staat zich dus vroeger bekende tot een religie en die oplegde aan het volk en waarbij individuele burgers vervolgens ook zich tot die ene religie bekenden, heeft de staat nu een secularistisch model opgelegd aan zichzelf, vervolgens aan het volk als geheel en intussen is ook voor individuele burgers secularisme het vanzelfsprekende kader geworden. Net zo goed als voorheen religie vaak vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven was.’

De Koning schreef het proefschrift ‘Zoeken naar een ‘zuivere’ islam’ – Geloofsbeleving en identiteitsvorming van jonge Marokkaans-Nederlandse moslims. Halverwege de jaren negentig maakte hij deel uit van een groepje studenten dat onder begeleiding van Edien Bartels onderzoek verrichtte in het kader van de afsluitende scriptie voor de studie Etnische Studies en Minderhedenvraagstukken. 
Dit onderzoek werd uitgevoerd in moskee An Nour in Gouda waar hij, net als de andere studenten, ook werkte als vrijwilliger bij het huiswerkbegeleidingsproject van jeugdhulpverleningsinstelling Stichting Woonhuis (later rcj/Het Woonhuis) en moskee An Nour.
Zijn proefschrift is online te lezen.

Zie: Secularisme en Religie in de samenleving – een verslag
Illustr: gva.be

Paul Delfgaauw
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *