Recensie: Papa voor altijd

Het boek  Papa voor Altijd wordt door de uitgeverij als volgt aangeprezen: In het boek geeft Max Lucado de wijze lessen door die zijn vader hem leerde, en waaraan hij zijn eigen ervaringen als vader aan toe voegt. Door het boek heen vormt wat de Bijbel zegt over vaderschap de rode draad: God zelf laat zien hoe je een goede vader bent. Recensie door Jantine Huisman.

Eerste indruk
Toen ik erachter kwam dat Max Lucado een boek had geschreven over het vaderschap moest ik deze wel lezen. Ik ben al mijn hele leven fan van zijn prentenboeken voor kinderen en ik studeer natuurlijk pedagogiek. Een ultiem boek voor mij om te lezen zou je denken. Helaas viel het boek op het eerste zicht tegen. Het is niet zozeer een boek met een doorlopend verhaal of een gestructureerde opzet. Het is feitelijk een combinatie van korte verhaaltjes van zo’n één of twee pagina’s, Bijbelteksten en wijze lessen vanuit de Bijbel, vertaald in Lucados’ eigen woorden. Jammer, want ik hou meer van boeken waar ik gewoon één verhaal kan volgen.

Na het lezen
Na het lezen van het boek was mijn eerste indruk feitelijk niet bijgesteld. Het blijft vervelend dat het boek bestaat uit kleine verhaaltjes en los van elkaar staande teksten. Dit betekent  – voor mij in ieder geval – dat het een boek is waaruit je even een paar minuten wat leest, en het daarna weer weglegt voor de volgende keer. Hoewel het boek bestaat uit vele korte stukjes, werd ik wel positief verrast door de variatie hierin. Max  Lucado wisselt zijn eigen ervaringen af met korte overdenkingen en passende Bijbelteksten. Daarnaast vindt men in het boek vele mooie zwart-wit foto’s die het plezier van het vaderschap goed weergeven.

Inhoud
Het boek van Lucado is echt een boek voor vaders. Hij heeft het over de valkuilen van het opvoeden, de positieve kanten en de plichten die elke vader heeft. Deze koppelt hij aan teksten uit de bijbel, zoals de welbekende opvoedtekst uit Spreuken 20:7: “Wie rechtvaardig is bewandelt de juiste weg, zijn kinderen zullen gelukkig zijn.” Daarnaast vergelijkt Lucado heel veel momenten uit zijn eigen opvoeding en die van de opvoeding van zijn kinderen met de manier waarop God naar de mensen, zijn kinderen op aarde.

Zo schrijft hij bijvoorbeeld over het moment dat hij zijn dochter een keer kwijt was in de supermarkt: “Een ouder wil tegen elke prijs zijn kind terugkrijgen. Geen bedrag is te hoog. Geen inspanning te veel. Een ouder heet alles over voor zijn of haar eigen kind. Dat geldt ook voor God.”

De tips, de combinatie met de Bijbelteksten en eigen ervaringen zorgen ervoor dat de lezer zich geen moment verveelt, en dat ook het idee van de juiste (geloofs)opvoeding volgens van verschillende kanten belicht wordt. Zo was het boek toch nog leuker dan ik in eerste instantie dacht.

Aanrader?
Koop het boek in ieder geval met de juiste verwachtingen: het is geen doorlopend verhaal, maar een verzameling van teksten over geloof, opvoeding en het vaderschap. Voor vaders geïnteresseerd in een christelijke geloofsopvoeding is het boek van Lucado dan ook zeker een aanrader. De ervaringstips, bemoedigende woorden en passende Bijbelteksten verzameld in het boek samen zullen veel vaders een basis geven of een herinnering van de mogelijkheden. Voor ieder ander zal het boek weinig toevoegen. Moeders geïnteresseerd in de geloofsopvoeding kunnen beter een ander boek kiezen, zij komen er in het boek nogal karig vanaf. Al met al krijgt het boek van mij 2 uit 5 punten.

boek_large_p_552879a9a35d92.26341651

Papa voor altijd
Max Lucado