Recensie: Zielsverhuizing tijdens het leven

Cees Nooteboom is in het buitenland bekender dan in zijn geboorteland. Waar de Duitsers met hem weglopen, weten de Nederlanders hem nog maar weinig te vinden. Zal deze bloemlezing van Rüdiger Safranski daar verandering in brengen? Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Bloemlezing?

Cees Nooteboom heeft inmiddels veel boeken en veel genres op zijn naam staan. Romans, reisverhalen, gedichten. Toch valt er een rode lijn in te vinden, aldus Rüdiger Safranski. Safranski heeft al vele monografiën over Duitse filosofen en schrijvers op zijn naam staan. Nu leidt hij een zeer beperkte selectie van passages uit het werk van Nooteboom in. Korte passages van een paar zinnen, tot bladzijdes lange beschrijvingen. Van gedichten tot reis-reflecties, als je ze zo kunt noemen.

Vriendschap

Bijzonder aan dit boekje is de merkbare vriendschap waaruit ze is ontstaan. Met aandacht zijn de passages gerubriceerd, gekozen en bijeengebracht. Rekening houdend met een lezer die maar kort tijd heeft en opeens de behoefte heeft iets te lezen over ‘liefhebben’ of ‘waarom reizen?’. Misschien niet genoeg rekening houdend met de aantrekkingskracht van het vloeiende proza van Nooteboom – die het wegleggen van het boek onmogelijk maakt. De verrassende korte zinnen die je wakker schudden temidden van de vloeiende gedachtegangen die een wereld tevoorschijn roepen die er voorheen nooit is geweest. En dat is de kracht, en de twijfel die achter Nooteboom schuilt. En misschien is dat wat Safranski zo aantrekt.

Zekende mensen. Schrijvers.

Zowel Nooteboom als Safranski zijn telkens weer op zoek naar het nieuwe, datgene dat hen beweegt. Ze vragen zich hoorbaar af wat het is om schrijver te zijn. De een duikt in het leven en werk van de ander, en weet woorden te geven aan de menselijke ontwikkeling van een bijzonder mens. De ander beschrijft zijn enigen leven, zijn houding, zijn reizen. Beiden op zoek naar de ‘zielsverhuizing’ – dat moment dat je een ander wordt, de vele biografiën die je schrijft.

Zeker een aanrader dit boek. Al was het alleen al omdat het honger maakt naar meer, en gelukkig liggen daarna alle boeken van Nooteboom voor je klaar.

Of lees hier de laudatio die Cees nooteboom gaf aan zijn vriend Rüdiger Safranski. (Duitstalig)

Zielsverhuizing vindt niet na, maar tijdens het leven plaats