Recensie: Wereldheerschappij in beeld

Een stripboek voor (jong) volwassenen, ik had er mijn twijfels bij. Maar eenmaal open geslagen was het moeilijk om het boek weer dicht te doen totdat ik het helemaal uit had. Een bijzonder boek, dat op een erg leuke manier invulling geeft aan een gedachte-experiment met als grote vraag: als ik de heerschappij over de wereld zou hebben, met net zoveel geld als ik nodig had om het te bereiken, wat zou ik dan veranderen? Hoe zou ik dat aanpakken? Een leuk stripboek dat aanzet tot nadenken! Recensie door Nicole des Bouvrie.

Woord en beeld

Eigenlijk is het een super idee. De vraag hoe we ons leven zouden moeten leiden, wat het beste bestuur is, hoe we de grote problemen in de wereld op kunnen lossen – daar zijn al duizenden boeken over volgeschreven. Maar een boek waarin woord en beeld elkaar ondersteunt, en grappige tekeningen de uitleg een stuk duidelijker maakt – daarvan hebben we eigenlijk nog veel te weinig boeken!

De hoofdpersoon in het boek gaat stap voor stap bedenken hoe haar ideale wereld er uit zou zien, en hoe ze die vorm zou geven. Elke keer stuit ze op een vraag, en haar skeptische partner somt dan eerst netjes op hoe het momenteel geregeld is. Daarbij wordt geen onderwerp ontweken, waardoor er in het boek een uitleg is opgenomen van de trias politica, van massamanagement, de geschiedenis van de banken, etc etc. En ook worden er personen bij geroepen om uitleg te geven, of adviezen. Een architect van de toekomst legt zijn idee over piramide-vormige steden uit, en Jean-Luc Picard uit Star Trek legt uit hoe in de 24e eeuw er helemaal geen geld meer nodig is.

Tip!

Een leuk en grappig boek dus, dat heel makkelijk te lezen is, en op een leuke manier een belangrijk gedachte-experiment uitwerkt. Want voordat we allemaal met praktische bezwaren aankomen waarom zo’n gedachte-experiment helemaal niet realistisch is, is het belangrijk om met elkaar na te denken over welke antwoorden er zijn op de grote vragen. Wanneer we die antwoorden hebben, dan kunnen we eens gaan kijken hoe we dat kunnen gaan realiseren met zijn allen.

Kortom, een erg leuk boekje, dat zeker stof tot nadenken geeft. Ook het thema religie komt aan bod. Want “een centrale religie is een goede manier om het volk te verenigen en vrede te houden”. Maar hoe zorg je er voor dat iedereen het “Chrishiboejo Plus” gaat volgen, de religisie waarin alle andere religies een plek kunnen krijgen? Dat en nog meer zoektochten naar antwoorden op goede vragen, lees je in “Wereldheerschappij in beeld”, geschreven en getekend door Margreet de Heer.

Wereldheerschappij in beeld
Margreet de Heer
Meinema, 2015.