Recensie – 'Wat blijft God na de kaalslag'

Barts Smits schreef voor het magazine Doopsgezind NL een recensie van het boek: ‘Wat blijft God na de kaalslag’ van Werner Pieterse. Voor de hele editie van het juni-magazine kunt u hier klikken.

Wat blijft – God na de kaalslag’. Dat is de – misschien wat misleidende – titel van het boek geschreven door Werner Pieterse, predikant van een protestantse kerk in Amstelveen. Volgens een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau neemt het geloof in God niet af. Geen kaalslag wat dat betreft, wel veranderende opvattingen. Zo schrijft Pieterse in zijn inleiding: ‘Godzijdank zijn we er van af, van de gereformeerde beklemming en zekerheid; van de Roomse vroomheid en dubbele moraal. Van dominees en priesters die zo goed weten van goed en kwaad. (….) Voor ons geen opperwezen meer. We zijn volwassen geworden.’ Van boeken over esoterie en spiritualiteit of van een ongelovige dominee moet hij trouwens evenmin iets hebben.

Zorgen heeft hij over de leegloop van de kerken. Het lezen van en luisteren naar de verhalen uit de bijbel: ‘woorden die ontroeren, troosten en bevrijden, woorden die zoveel generaties hebben geïnspireerd’, zullen daardoor sterk afnemen. Zijn die verhalen nog tot leven te wekken vraagt hij zich af. In zijn boek wil hij daar wat aan doen. Hij legt verrassende verbindingen tussen de verhalen uit het Oude en het Nieuwe Testament, citeert opvattingen van filosofen, theologen en dichters en vlecht er op een ingenieuze manier gebeurtenissen uit zijn eigen leven doorheen. Hij heeft een zeer vlotte pen en mede daardoor is het boek zeker interessant voor de enthousiaste bijbellezer en andere nieuwsgierigen.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.