Recensie: Waarom de beste literatuur op tv te zien is

Kerst is heel wat dingen, maar ook het moment dat je eigenlijk continue de televisie aan hebt om alle goede films niet te hoeven missen. Schrijfster Manon Uphoff schreef een pleidooi voor de televisie: “Waarom de beste literatuur op tv te zien is”. Een recensie door Nicole des Bouvrie

Televisie? Literatuur?

Uphoff heeft gelijk dat het onderscheid tussen literatuur en televisie een oude starre bedoeling is. Waarom is het lezen van een boek zoveel beter dan het kijken naar een televisieprogramma? Is het zoveel passiever om te kijken dan om te lezen? Bij het lezen van een boek wordt toch ook alles voorgespiegeld? Werelden geschetst, personages doen iets dat al vantevoren vaststaat?

Goed, lezen en televisie kijken brengen andere vaardigheden met zich mee. Bij de ene luister je en krijg je beelden te zien die je nooit eerder zag, de ander geeft je betere woordenschat.

Pleidooi voor televisieseries

Interessant is voornamelijk het eerste deel van dit pamflet. Daarin gaat Uphoff in op de manieren waarop het inleven en meeleven in verhalen zinvol is voor ieder mens. Daarbij raakt ze argumenten aan die zo van de filosofe Martha Nussbaum af zouden kunnen komen. Verhalen geven beelden, geven de grote betekenissen die we sinds het postmodernisme zijn verloren.

Literatuur is noodzakelijk om ons te kunnen verbinden aan anderen die niet gelijk zijn aan onszelf, zo stelt Uphoff. En in deze tijd nemen televisieseries die rol over, ze geven inzicht in een wereld die anders is dan de onze, maar die er niet zo heel ver vandaan ligt. Ze slepen ons mee, juist doordat het veel meer zintuigen stimuleert dan literatuur dat doet.

Persoonlijk

Uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur denk ik. Mensen die graag lezen en zich op die manier in een wereld getrokken zien, moeten dat vooral doen. Het tweede deel van dit boek wordt een persoonlijk relaas van Uphoff waarin ze haarfijn uit de doeken doet waarom series als the Sopranos nu juist haar zo raken, waarom ze van die karakters heeft geleerd naar anderen te kijken en meer over de samenleving te weten. En op zich is dat best interessant, die “persoonlijke verkenning van enkele nieuwe gebieden die tv-series voor me hebben ontsloten”.

Het belang van televisieseries boven de entertainment is inderdaad nog erg onderbelicht. Ze hoeven literatuur niet te vervangen, zo zegt ook Uphoff. Maar het is wel een feit dat gezien het aantal mensen en de manier waarop de huidige generaties geprikkeld wil en kan worden, de televisie de nieuwe literatuur van vandaag is. En daar heeft ze waarschijnlijk gelijk in.

De blauwe muze – waarom de beste literatuur op tv te zien is
Manon Uphoff
De Bezige Bij