Recensie: The Happiness Project

Geluk…. Wie zoekt het niet. De afgelopen jaren zijn er vele zelfhulpboeken en lijstjes op het internet verschenen waarin auteurs van over de hele wereld tips geven om het ultieme geluksgevoel te krijgen. Eén van de boeken binnen dit genre is het boek The Happiness Project van Gretchen Rubin. Een boek dat mij direct aansprak door de fantastische ondertitel: why I spent a year trying to sing in the morning, clean my closets, fight right, read Aristotle, and generally have more fun.

Het boek is een beschrijving van de zoektocht van de auteur naar geluk in het dagelijkse leven. Zij, zo staat op de achterzijde beschreven, realiseerde zich op een dag dat zij eigenlijk helemaal niet bezig was met de dingen die er eigenlijk toe deden, de dingen die haar gelukkig maakten, of gelukkig zouden moeten maken. Daarom besloot zij een jaar te besteden aan een zogeheten happiness project.

Onderzoek naar thema’s in levenskunst

Feitelijk komt dit project erop neer dat zij elke maand een ander thema behandelt, zoals ‘familie’, ‘ontspanning’,  ‘geld’, of ‘gezondheid’ en daar onderzoek naar doet. Op basis van dit onderzoek en haar eigen ervaringen richt ze zich binnen elk thema op enkele praktische doelen. Deze variëren van klein tot groot zoals:

• Lach meer
  • Leer iets nieuws
  • Ruim op
  • Zeg iets aardigs tegen een vreemde
  • Koop nuttige dingen.

Per dag houdt zij bij in hoeverre zij aan de doelen van deze maand (en de vorige) heeft voldaan, en analyseert ze of deze haar wel of niet gelukkiger maakten. Daarnaast kijkt ze ook naar het effect van de doelen op de mensen om haar heen.

Meer dan een zelfhulpboek?

Hoewel ik zelf niet zo ben van zelfhulpboeken genre, en ik ook niet zo geloof in de ‘zeven dingen die je kunt doen om je leven in vijf minuten gelukkiger  te maken’ lijstjes, vond ik het boek een positieve verrassing. Hoewel je het boek niet  in één keer wilt uit lezen – wat voor mij eigenlijk een voorwaarde is voor een goed boek -, blijft het toch boeien.

Dit komt voornamelijk door de pakkende schrijfstijl, plus het feit dat de auteur zelf verslag doet van de resultaten, de tegenslagen en de positieve kanten. Je leeft feitelijk een jaar mee met de auteur en haar zoektocht naar geluk. Wordt ze gelukkiger door alle extra activiteiten en taken die ze zichzelf oplegt? Of werkt het averechts? Jullie zullen zelf het boek moeten lezen om daar achter te komen.

Leeswaarschuwing: Waarschijnlijk sta je aan het eind van het boek te popelen om zelf je eigen happiness project op te starten!

1001004010322026

The Happiness Project