Recensie: Tatoeage van de ziel

Wanneer je als goedsdienstwetenschapper je leven lang bezig bent met onderzoek naar fenomenen binnen domein van het religieuze, krijg je al snel de vraag naar je eigen persoonlijke overtuiging. Die vraag kreeg ook Paul van der Velde, zo vaak, dat hij besloot een boek te schrijven om die vraag te kunnen beantwoorden. Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Wat is religie?

Jarenlang kun je religie onderzoeken als een esthetisch verschijnsel, vanuit een sociologisch perspectief of vanwege een taalkundige interesse. Maar achter al deze manieren zit iets anders, een aantrekkingskracht van het religieuze. Zonder per se direct je te scharen achter een bepaalde overtuiging of naam die je identiteit gaat bepalen. Maar die aantrekkingskracht is er. Bij Paul van der Velde begon het met een beeld dat hem aansprak, dat hem niet meer losliet. Zoveel zelfs dat hij indologie ging studeren en zich onderdompelde in een wereld die hem totaal vreemd was.

Persoonlijke reis

Het mooie van dit boek is dat het de reis optekent van iemand, een mens die heel dicht bij ons staat. Heel Nederlands en misschien wel ‘gewoon’ te noemen, een jongen die opgroeide in Brabant en vervolgens in Utrecht ging studeren. Van vlees en bloed, zonder fanatieke overtuigingen. Maar wel iemand die zijn interesse achterna ging, en door die reis voor ons op te schrijven ons ook een kijkje geeft in de wereld die hij ontdekt heeft.

Een bijzonder boek. Heel prettig leesbaar, of het nu gaat om de tentamens die hij afneemt in een stoffig zolderkamertje met een stoffige professor die hem meeneemt de diepte in van onleesbare poëzie, of op reis naar de stad van de demonenkoning Kamsa.

Het is boeiend, niet om al die losse onderwerpen, die verhalen en inzichten die langs de weg voor het oprapen bleken. Nee, het is juist een prachtig boek omdat het zo persoonlijk is, zo eerlijk en open verteld zonder belerend te worden, dat je de informatie opneemt en de afzonderlijke Aziatische religies die de revue passeren gaan leven.

Tatoeage van de ziel
Paul van der Velde
Damon, 2014

Uitnodiging boekpresentatie Tatoeage van de ziel

Graag nodigt de uitgever u uit voor de boekpresentatie Tatoeage van de ziel. De presentatie zal aanstaande vrijdag om 17.30 uur plaatsvinden bij boekhandel Roelants, Mariënburg 38-39 (locatie Lux) in Nijmegen. De toegang is vrij maar in verband met de catering worden belangstellenden verzocht dit door te geven via email:roelants@roelants.nl tel.: 024-3221734. Voor meer informatie, zie: https://www.roelants.nl/component/zoo/item/uitnodiging-tatoeages-bij-roelants-ja-echt-waar.html

Afbeelding: overgenomen van het inkijkexemplaar van het boek, p.8. (foto: Godfried Beumers)