Recensie: Steeds als ik de zin van het leven te pakken heb, komen ze met iets nieuws

Interessant klein boekje van veelvuldig auteur Daniel Klein, die bekend is geworden door boeken als ‘Plato en kornuiten – filosofie in honderd-en-een grappen’. Dit boek geeft een reeks persoonlijke reflecties en inzichten weer aan de hand van citaten uit drieduizend jaar Westerse filosofie. Allemaal over de vraag: “hoe leid ik een goed leven?” Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Filosofie als antwoord?

Het is voor mij een heel herkenbaar uitgangspunt. Op zoek naar het antwoord op de grote vragen uit je leven ga je als kind of tiener op zoek naar antwoorden op vragen die andere mensen niet altijd stellen, en al zeker geen antwoord op weten te geven: welke keuzes moet ik maken om gelukkig te worden, wat is een goed leven en hoe ziet dat er uit? Daniel Klein beschrijft dat hij daarom filosofie is gaan studeren (ook al weer herkenbaar) en een schrift aan is gaan leggen met allerlei citaten uit de filosofische geschiedenis (ook herkenbaar). Citaten die hem aanspraken en waar hij dacht iets van te kunnen leren. En bij elk citaat schreef hij zijn eigen commentaar, een reflectie op dat citaat en de filosofie die er bij hoort.

Daarbij stelt hij van het begin af aan de vraag, waarom we eigenlijk zoeken bij dode denkers voor een antwoord dat voor je eigen leven bruikbaar is. Een goede vraag, en hij laat het antwoord open. (Iets dat wat mij betreft het teken is van een goed boek…) Wel zegt hij, ook nu hij zeventig jaar is, dat die vraag naar de zin van het leven eigenlijk steeds verder op de achtergrond raakt in de academische filosofie, terwijl het de vraag is die wel de meeste mensen bezig houdt. In ieder geval heeft die vraag hem altijd bezig gehouden, toen hij 20 was, en ook nu, 50 jaar later.

Luchtige mengeling

Het boek is een luchtig samenraapsel van veelal redelijk onbekende citaten van proto-nihilisten tot absurdische toneelschrijvers, van freudiaanse existentialisten tot een Britse logicus. Een enorm spectrum, dat Klein van humorvolle beschouwingen voorziet, die niet een lezing vormen van wat filosofie is, of zou moeten doen, maar heel eigentijds en voorzien van een lekkere portie humor spelen met gedachtes en hoe deze een houvast kunnen vormen voor het leven, of juist niet. En hoe zijn geliefde hond Snookers op de uitspraak zou reageren – als hij het zou begrijpen, natuurlijk.

Met ook een belangrijke rol voor de vraag naar de plek die atheisme en godsdienst in deze zoektocht naar een goed leven innemen. “God bestaat niet en zijn moeder heet Maria”, aldus Amerikaans-Spaans filosoof George Santayana. Want paradoxen zijn nu eenmaal een onderdeel van het leven.

IMG_20150909_134221

Steeds als ik de zin van het leven te pakken heb, komen ze met iets nieuws – Levenslessen van grote filosofen
Daniel Klein