Recensie: Preken, Geloof overbrengen in een sceptische tijd

In april 2016 verscheen het nieuwste boek van Tim Keller, getiteld Preken, dat gaat over het spreken over het christelijk geloof. Recensie door Jantine Huisman.

Tim Keller is een bekend auteur op het gebied van geloof en religie en heeft al heel wat bestsellers op zijn naam staan, waaronder In alle Redelijkheid en De Vrijgevige God. Niet alleen vanaf de kansel, maar ook in kleinere groepen of tijdens een privégesprek. De vraag die hij in zijn nieuwste boek beantwoordt is: Hoe kun je geloof overbrengen in een sceptische tijd als deze.

Wie de boeken van Tim Keller kent, weet dat hij een (leer)stellige mening heeft over het geloof, religie en hoe dit in de praktijk moet worden gebracht. Het boek Preken verschilt hierin niet van zijn andere boeken. Zo is er in het boek weinig ruimte voor nuance, en wordt de lezer om de oren geslagen met stellingen over hoe ‘het’ christelijk geloof is en hoe dit over te brengen aan een ander.

Bron voor discussie over geloof

In het boek zijn veel wijsheden en handvaten te vinden waarmee een predikant goed uit de voeten kan. Maar ook wie geïnteresseerd is in manieren om met andere mensen over het geloof te spreken kan geïnspireerd worden. Zo begint Keller het boek met het uitleggen van de drie verschillende manieren waarop men over het geloof kan spreken, de technieken die hierop van toepassing zijn, en wat het betekent om goed te preken. Menig predikant wordt hierin even met beide benen op de grond gezet. Keller stelt bijvoorbeeld:

“Het verschil tussen een goede en slechte preek ligt vooral aan de predikant: aan zijn gaven en vaardigheden, en aan zijn voorbereiding. Het verschil tussen een goede preek en een geweldige preek is (echter) voornamelijk het werk van de heilige Geest. Zowel in het hart van de toehoorder als in dat van de predikant.”

De rest van het boek is opgedeeld in drie delen: Het eerste gedeelte heet Dienstbaar aan het Woord, waarbij de lezer leert hoe het woord verkondigd moet worden, en wat in een gesprek, preek of Bijbelstudie altijd naar voren moet komen. Deel twee gaat over het bereiken van mensen. In dit gedeelte wordt gesproken over preken in de culturele context, en het laat moderne denken in combinatie met prediking. Tot slot wordt in het boek aandacht besteed aan de kracht van de Geest. Een onmisbaar element in elk geestelijk gesprek volgens Keller.

Leerstelligheid en standvastigheid

9200000053697283

Tim Keller: Preken, Geloof overbrengen in een sceptische tijd

De beginvraag: Hoe breng je geloof over in een sceptische tijd? wordt door Keller (impliciet) beantwoord met het antwoord: Door dit te counteren met leerstelligheid en standvastigheid in het geloof. Door Christus te verkondigen vanuit elk Schriftgedeelte en Hem daarnaast in je daden te laten zien.

Hoewel Preken een interessant boek is en uitstekend te gebruiken als bron voor discussie over geloof en preken is een nuance op het antwoord van Keller wel op zijn plaats. Aan Keller de vraag: Creëer je niet juist veel meer persoonlijk geloof bij mensen wanneer je ruimte laat voor twijfel en het zoeken van eigen antwoorden op geloofsvragen?

Preken (link naar het boek bij Bol.com)
Auteur: Tim Keller
Uitgever: Van Wijnen, 2016