Recensie: Museumbezoeking – waarom wij naar musea gaan

Pauline Slot schreef een boek over musea en waarom we deze bezoeken – zonder een enkel plaatje. Met veel persoonlijke verhalen en reflecties. Eerder schreven we op Zinweb al over waarom musea gelukkig maken. Wat denkt Slot daarover? Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Ervaring

Het boek is opgebouwd in schijnbaar willekeurige essays of stukjes tekst, waarbij een bezoek aan een bepaald museum of een reflectie op een bepaald aspect van een museumbezoek centraal staat. Daarbij komen hele interessante vragen naar voren. Wat is het verschil van het kijken naar een postkaart met een schilderij erop afgebeeld, en het zien of het bezit van het werkelijke schilderij? Is de boom achter het Anne Frank huis iets wat je moet ervaren, aanraken, zien – of is het noemen er van in haar dagboek voldoende om de ervaring mee te beleven?

En hoe zit het met die drang naar interactie die tegenwoordig in veel musea de boventoon voert? Is het iets voor kinderen, dat je dingen aan moet raken om ergens over te leren? Of prikkelt het juist, een bordje ‘verboden af te blijven’? Interessant om na te denken over hoe een museum zelf hier tegenaan kijkt. Is het onderdeel van de taak van het museum om een reactie te ontlokken bij hun publiek?

Wat zoeken we eigenlijk? Een rustige plek? Of de ervaring waar je over naar je vrienden over kunnen schrijven op Facebook? Een blockbuster, of een klein intiem museum?

Luister hier het interview over het boek op de radio.

Het museum van tegenwoordig

Het boek geeft een mooi beeld van alle aspecten die het museum tegenwoordig aanbiedt. Het leest fijn, en natuurlijk, want de persoonlijke verhalen worden mooi afgewisseld met reflecties. Zonder dat dit heel erg van het onderwerp afdwaalt, en dat is erg prettig. Sommige onderwerpen komen een paar keer aan bod, vanuit verschillende oogpunten, waardoor het ondanks de schijnbaar losse essays toch een heel mooi geheel vormt. Dat ook goed stuk voor stuk te lezen is.

Het geeft ook veel zin om weer zelf naar het museum te gaan. Want het leren, het ontdekken, het nieuwsgierig zijn – dat is toch wel waar een museum van tegenwoordig de ruimte voor geeft. Het is al lang geen stoffige ruimte met voorgekauwde kunst en teksten die je moet volgen. De persoonlijke ervaring staat centraal, en dit boek geeft heel mooi aan hoe dat werkt. Een mooi boek voor in de vakantie, of in de trein als je onderweg bent naar een museum.

55a62_9789029539289_cvr-184x296

Museumbezoeking – Waarom wij naar musea gaan
Pauline Slot
Arbeiderspers, 2015.

Afbeelding: Van voorkant boek.

1 antwoord
  1. Avatar
    Andre zegt:

Hallo, Huubik heb het artikel over jou en ALS in de Trouw geezlen en je hebt me geraakt. Je schrijft: Ik zie het leven veel positiever dan 3 maanden geleden Je denkt dat je niet perse9 gelukkiger zou zijn als je deze ziekte niet had gehad en dat je er van overtuigd bent dat je geest zich aan je lichaam aanpast, dat je geest tot rust is gekomen. Bedankt voor je mooie uitspraken, je eerlijkheid en moed e9n de wonderschone foto’s van en uit je leven!!!!Een jongere broer van mij is 14 jaar geleden getroffen door een hersenbloeding en kan terwijl hij bij bewustzijn is niet meer praten, eten en bewegen. Misschien, ook al is mijn broer een ander mens, heeft zich zijn geest ook aangepast aan zijn nieuwe lichaam. Jij formuleert dit hardop en je helpt me er op te vertrouwen dat Matthias toch een weg heeft gevonden in zichzelf met zichzelf.Ik wens jullie sterkte voor wat komt en denk aan jullie ook al ken ik jullie niet!hartelijke groet van Susanne

Beantwoorden