Recensie: Misverstand in Moskou – Simone de Beauvoir

Simone de Beauvoir is vooral bekend geworden als feministe, en wellicht dat sommigen haar ook herinneren als levenspartner van Jean-Paul Sartre. Maar zij schreef ook veel romans en won verschillende prijzen. Bij de Geus verscheen dit najaar een vooralsnog onbekende roman van haar, in het Nederlands. Een heerlijke roman over ouder worden en man-vrouw relaties. Een recensie door Nicole des Bouvrie. Let ook op de speciale geef-actie!

Misverstand…

Twee mensen, een echtpaar, gaan op reis om een vrouw te bezoeken die zijn dochter is en die hij pas sinds een aantal jaar echt kent. Ze willen het elkaar naar de zin maken, rekening houden met elkaar. Ondanks hun koppigheid, hun kleinhebbelijkheden en de irritaties die onderhuids broeien. Maar dat is niet zo eenvoudig, zeker niet als je het liefst met de ander alleen zou willen zijn, omringd door je vertrouwde dingen en bezigheden, maar je je geconfronteerd ziet door een derde persoon. En door je eigen ouder worden. Er gaat niets fout, maar toch… een misverstand?

Sartre & de Beauvoir

Deze korte bespiegeling van een echtpaar, on de beurt bezien vanuit de man en de vrouw, is duidelijk zeer autobiografisch. Tenminste, de Beauvoir baseert veel op datgene wat er zich afspeelde tussen haarzelf en haar levenslange geliefde Sartre. Er zijn verschillen, dingen die de Beauvoir waarschijnlijk graag anders had gezien in haar echte leven – kinderen, huwelijk, trouw, openheid naar de ander. Maar aangezien dit een roman is, neemt de Beauvoir de vrijheid die daar bij hoort. Zonder de fundamentele basis van haar eigen relatie met Sartre te veranderen: een intense verbindtenis op intellectueel vlak, met de bijbehorende onbegrippen omtrent emotie en irrationaliteit.

…in Moskou

Voor degene die dit nog niet genoeg interessante materie lijkt voor een boek, kan zich wellicht verheugen op een andere rode draad: het Rusland uit de jaren ’60 en ’70. De man is duidelijk aanhanger van het idealistisch communisme – net zoals Sartre – maar ook teleurgesteld in de uitwerking daarvan in Rusland dat steeds verder afzakt naar een individualisme dat het echtpaar zo goed kent vanuit hun thuis in Parijs.

Zijn dochter die in Moskou woont is echter helemaal niet teleurgesteld en is nog altijd overtuigd van de grote toekomst van vadertje Rusland. Dit levert de nodige spanning op, een spanning van teleurstelling en hoop die we ook vandaag de dag nog kennen, alhoewel het wellicht een ander lijdend voorwerp heeft.

Misverstand in Moskou
Simone de Beauvoir
123 bladzijdes
De Geus

Special geef-actie: Geef dit boek kado aan iemand! Stuur een mailtje naar boeken@zinweb.nl met gegevens van degene die jij met dit boek wilt verrassen. Laat ons weten waarom die persoon dit boek zou moeten krijgen, en waarom jij het wilt geven. En wie weet sturen wij het dan voor je op! We verzenden het boek op 2 december.