Recensie: Leren liefhebben

Aat-Lambèrt de Kwant recenseert boeken die de afgelopen maanden zijn verschenen. Vanaf de eerste vlinders in je buik tot de laatste kus kun je kiezen voor spiritualiteit. Elke relatie biedt dan niet alleen een mogelijkheid om het zo fijn mogelijk te hebben, maar een prachtige kans om je innerlijk te ontwikkelen. In dit boek leer je ruimte te scheppen in relaties: ruimte voor aandacht, vrijmoedig geven en dankbaar ontvangen.

Een citaat uit het boek Leren liefhebben van Vincent Duindam dat in het voorwoord van Lisette Thooft een “kostbaar boekje” wordt genoemd. “Compact geschreven en diep. Het leent zichzelf eigenlijk wel voor een lectio divina: ‘het aandachtig proevend en meditatief te lezen van een spirituele tekst’ – iets wat Vincent Duindam aanraadt om moeilijke momenten in je liefdesleven te boven te komen.”

Spiritualiteit maakt het, zo zegt hij, niet alleen mogelijk om het fijn te hebben met elkaar, maar biedt ook een prachtige kans om je innerlijk te ontwikkelen. Want in de ontmoeting met de andere kom je jezelf tegen, met al je positieve eigenschappen, maar ook met je schaduwkanten.

Een mooie tip: Laat irritaties een signaal voor je zijn om ‘uit je hoofd te komen’ en je lijf in te gaan. Mediteer op je lichaamsgevoel. Waar zit de pijn?

In het psychologisch perspectief is het van belang om dingen uit te praten. Dat kan zijn nut hebben. Maar misschien kun je ook eens experimenteren met samen stil zijn. Een hooglopende ruzie is niet het beste moment om dit te oefenen. In dat geval kun je beter eerst elk een eigen wandeling (met je mantra) maken, en elkaar daarna weer opnieuw ontmoeten. Bij kleinere hobbels kun je samen stil wandelen, of rustig in de kamer zitten. Grote kans dat jullie er na enige tijd om moeten lachen.

In een interview in Prana dat ik met hem had zei Duindam o.a. “Alles waar we in een relatie over vallen,’ schrijft Arjuna Ardagh in het boek De translucente revolutie ‘zijn dingen die we in onszelf niet accepteren. De ander is een spiegel.’ Als je je ‘binnenkant’ op orde begint te brengen, zul je merken dat de relatie met je partner, en met anderen in het algemeen, veel beter wordt. En het vermogen om lief te hebben groeit mee.”

Leren liefhebben is weer een van die Duindam-boeken die ik één keer uitlas. Net als zijn eerder verschenen boek Spiritualiteit werkt in relaties.

Een boek voor zowel prille verliefden én voor partners die al jaren samen zijn.

Vincent Duindam
Leren liefhebben
Een spirituele blik op relaties.
Ten Have 2013

Psycholoog en publicist Vincent Duindam is zinprof en was in november te gast bij Zinweb Café. Elke zondag verschijnt er een door hem vertaalde tekst van Easwaran van zijn hand op de website. Lees hier de meest recente.

Aat-Lambert de Kwant