Recensie: Leiden of lijden – Goed bestuur in een maatschappelijke onderneming

Duurzame initiatieven zijn er steeds meer. Maar hoe organiseer je dat op een manier dat leiden geen lijdensweg wordt? Een recensie van het boek ‘Leiden of Lijden: Tien facetten van goed bestuur in organisaties met een maatschappelijke doelstelling’ door Stefanie Schuddebeurs.

Delen is hip

Of het nu om voedsel, auto’s of huizen gaat, delen is hip. Een onderstroom van mensen die actief bijdraagt aan een mooiere samenleving door praktisch en vaak lokaal de handen uit de mouwen te steken, wordt steeds zichtbaarder. Een begrip als de doe-het-samenleving krijgt praktische invulling: vrijwilligers runnen samen het zwembad (welke anders ten dode opgeschreven stond), mensen leren van elkaar via Konnektid of vormen een kritische spiegel van de gemeenteraad als reporter van 100×100

Duurzaam initiatief

Deze nieuwe vormen van maatschappelijk initiatief lopen veelal tegen een aantal prangende vragen aan. Hoe organiseer je bijvoorbeeld de duurzaamheid van het initiatief? Hoe ga je om met inspraak en besluitvorming binnen het vaak spontaan tot leven gekomen initiatief? En hoe financier je je initiatief? Al doende ook reflecteren op de nieuwe praktijk en van elkaar leren is daarom van groot belang.

Goed bestuur in vrijwilligersorganisaties

Het praktijkgericht handboek “Leiden of Lijden” waarin facetten van goed bestuur worden vertaald naar maatschappelijk organisaties die graag hun vrijwillige inzet willen professionaliseren, komt daarom als geroepen. Dat lijkt in ieder geval zo in eerste opzicht. Doel van het boek is om initiatieven van vrijwilligers te ‘informeren en sensibiliseren’ rond goed bestuur. Daartoe vertalen de schrijvers tien facetten van goed bestuur naar praktische lessen voor maatschappelijke organisaties. Het boek is door onze Belgische buren geschreven. De schrijvers geven een stapsgewijs overzicht hoe je je financieel goed organiseert, je relaties met de buitenwereld kunt onderhouden, hoe je vergadert en je relatie tussen bestuur en uitvoering goed inricht. Er worden ook kort enkele voorbeelden gegeven.

Ruimte voor weerbarstige praktijk

Ben je op zoek naar een boek hoe het hoort? Dan kun je met dit boek de basiskennis tot je nemen. Zit je tot je oren in de praktijk en zoek je naar bespiegelingen hoe om te gaan met knelpunten rond besluitvorming, eigenaarschap of omgaan met verschil? Dan staat dit boek waarschijnlijk te veel van je beleving af. Het boek had aan leesbaarheid en herkenning gewonnen als de principes met besprekingen over de worstelpunten van organisaties was verrijkt. Hoewel de stappen die je moet zetten met je organisatie, goed worden uitgelegd in het boek, neigt het naar een paternalistische toon. In het boek wordt bijvoorbeeld benadrukt hoe belangrijk en voordelig het is om je missie te formuleren. Hierna wordt de lezer enigzins verbaasd bevraagd waarom besturen dit toch niet toepassen. Een praktijkvoorbeeld waarin wordt besproken welke hobbels moesten worden genomen om tot een goede missie te komen, zou meer overtuigen dan een checklist van de goed bestuurde organisatie. Hoewel de schrijvers een helder overzicht bieden over hoe goed te besturen, zou ruimte voor de reële, weerbarstige praktijk rond eigenaarschap, zeggenschap en besluitvorming, goed bestuur ten goede komen.

Leiden of Lijden: Tien facetten van goed bestuur in organisaties met een maatschappelijke doelstelling. Een praktijkgericht handboek.
Jan Ceuleers, Tine Debaillie & LIeve Luyten (Red.)
Antwerpen, Apeldoorn. Garant. 2009.