Recensie – God op het boekenbal

Evelien de Nooijer – In “God op het boekenbal. Bijbel & Bestsellers” bespreekt dominee Evert Jan de Wijer op een diepgravende manier een aantal bestsellers aan de hand van de Bijbel.

Spiritualiteit is ‘in’, maar De Wijer laat zien dat het in de moderne literatuur meestal om een vorm van spirituaiteit gaat die niets met de Bijbel van doen heeft. Vaak behelst het een soort van geloof in een voortbestaan na de dood, maar ‘over God wordt niet gepraat’. Laat staan over een ‘persoonlijke’ God, die je aanspoort eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid voor je gedrag te nemen. Deze spiritualiteit ziet De Wijer vooral als een reactie op de gerationaliseerde en vertechniseerde samenleving waarin ons noodlot, volgens veel wetenschappers, wordt bepaald door erfelijkheid en andere biomedische factoren. Het lijkt op het ‘zwartste calvinisme’ (‘Wij zijn ons brein’): “… God is door de genetica afgelost, wat is precies het verschil?…”.  Maar Gods verhaal is volgens de versie van De Wijer anders. De Bijbel roept ons steeds weer op in de vrijheid te staan: “… De mens is vrij en niemands onderdaan, noch van God, noch van het lot…”.

Verrassend vond ik het commentaar van De Wijer op de vrouwelijke pornotrilogie “Vijftig tinten grijs” die zijn duizenden verslaat. Hij vergelijkt het met de Bouquetreeks: ‘een zwijmelromannetje in een nieuw latex jasje’, en volgens hem vooral zo aansprekend omdat een moeilijke dominante man wordt getemd door een maagdelijk meegaand meisje, want dat is wat vrouwen willen: getraumatiseerde kerels om hun vingers winden. Vrouwen zijn namelijk van nature behept met een Messiascomplex. Tsja; zou best kunnen…

“God op het boekenbal” doet me vooral denken aan een verhaal van Susan Cain in de New Yorkse bestseller “Stil”, waarin ze het heeft over haar overleden opa – een rabbijn – die altijd met zijn neus in de boeken zat. Iedere sabbat vertelde hij aan zijn ademloos luisterende publiek in een tot de nok toe gevulde synagoge wat zijn spirituele en intellectuele verkenningen van de afgelopen week weer hadden opgeleverd. Misschien is dat een goed idee voor dominees. Om de kerk weer een beetje aantrekkelijk te maken. Iedere week, net als De Wijer de Bijbel uitleggen aan de hand van een moderne roman. Ik zou in ieder geval geen zondag missen!

Skandalon - uitgeverij