Recensie: Gemiste kansen bij boek over Dalai Lama

Al eerder berichtte wij over het boek ‘De kracht van het goede. De toekomstvisie van de Dalai Lama’ van Daniel Coleman. Hier nog een recensie, de kritische lezing van Mirjam Windrich, die zich stoort aan de ‘toegankelijke’ manier waarop de visie van de Dalai Lama hier wordt weergegeven.

Verheugd, maar teleurgesteld

Verheugd als ik was bij de ontvangst van dit boek, met het mooie, vriendelijke gezicht van de Dalai Lama op het omslag, zo geërgerd heb ik het na lezing van ongeveer de helft even moeten wegleggen. Het valt me namelijk op dat steeds meer boeken totaal worden platgeredigeerd. Is dat Amerikaans, is dat een soort dédain voor lezers? Gaan uitgevers ervan uit dat we alleen nog maar in een soort humorloze, toonloze, kleutertaal voorgelezen mogen worden?

Meer dan kleutertaal graag!

Goed, dit kun je overdreven vinden, maar als je belangstelling hebt voor de diepgaande filosofieën en achtergronden daarvan die de Dalai Lama tot zijn boodschap van mededogen brengen, dan is het erg vermoeiend om als een soort klein kind aan de hand van de schrijver – en is dat dan wetenschapper en journalist Daniel Coleman zelf, ik geloof het bijna niet – van de ene drukbezochte bijeenkomst naar het volgende wereldse congres te worden meegesleept en dan vooral getracteerd te worden op de grapjes van de Dalai Lama. Die grapjes zijn leuk, stralen liefde uit en zijn ongetwijfeld ook indrukwekkend als de man ze zelf uitspreekt, maar de wijze waarop ze hier te boek zijn gesteld is een wat naieve, bewonderende, onkritische weergave. Nu valt er niet zoveel te bekritiseren aan het benadrukken van liefde en mededogen en de kunst om de woede terzijde te kunnen leggen. Of aan empathie en vriendelijk en liefdevol met alles en iedereen om te gaan. Maar het mooie ideeëngoed is veelal in quote’jes opgetekend tussen alle drukte van namen, onderzoeken en bijeenkomsten door.

Dalai Lama en de Westerse wetenschap

Daarnaast de gehaaste weergave van zeer gecompliceerde zaken waardoor je niet weet wat je leest. Zoals deze, die vooraf werd gegaan door een korte anekdote over hoe de Dalai Lama en Francisco Varela, een vooraanstaand wetenschapper die aan de wieg heeft gestaan van een lange reeks onderzoeken, congressen en boeken over de innerlijke wetenschap van de boeddhisten en de moderne, westerse wetenschap. De Dalai Lama en hij onderzochten enkele van hun vermoedens over hoe zaken zouden kunnen samenhangen en wellicht veranderd konden worden.

’Een van deze intuïties leidde ertoe dat Varela een beweging in cognitieve neurowetenschap initieerde die ’neurofenomenologie’ werd genoemd. Deze stroming bepleit dat men in het hersenonderzoek ook de subjectieve ervaringen van mensen serieus neemt, de zogenoemde ’eerste persoonsdata’. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor een beter begrip van de ’derde persoonsdata’, de meeteenheden die worden gebruikt bij hersenmetingen (wat gewoonlijk de enige data zijn die in de neurowetenschap worden verzameld).’

Wat?

Wat staat hier? Niet iets wat de lezer die men voor ogen lijkt te hebben kan begrijpen. Of is het uit respect voor deze lezer dat er toch af en toe even iets moeilijks wordt benoemd? Want uitgelegd wordt het niet.

Een en ander wordt nader verklaard in het dankwoord van de schrijver, aan het eind van het boek. Een duizelingwekkende hoeveelheid mensen heeft er kennelijk aan meegewerkt en hij heeft er niet de halve, maar de hele wereld voor afgereisd. En heeft enorm veel input van anderen erin verwerkt.

Het heeft overigens wel een mooie website opgeleverd: www.joinaforce4good.org. Zeer inspirerend, om het maar even zo te zeggen.

Het inspirerende van de Dalai Lama

Het is in het kader van de liefdevolle vriendschap ook niet aardig om zo over het boek te oordelen, maar het is jammer van al dat moois dat het op deze ’toegankelijke’ manier wordt gepresenteerd. Er staat niet meer wat er had kunnen staan. En gelet op de woorden van de Dalai Lama zou hij ons dat wel gegund hebben:

’Houd terwijl u dit leest in gedachten dat we als mensen die zijn toegerust met een geweldige intelligentie en het vermogen om een warm hart te ontwikkelen, elk voor zich een kracht ten goede kunnen worden.’

de_kracht_van_het_goede_isbn_9789025904432_1_1435809798

Daniel Coleman
De kracht van het goede. De toekomstvisie van de Dalai Lama
Uitgeverij Ten Have, Utrecht 2015 € 17.99

Afbeelding: Tracy Lee via Compfight cc.

Mirjam Windrich
Mirjam Windrich - Mindful Analysis biedt kortdurende online geestelijke hulpverlening aan voor relatieproblematiek en psychische klachten. Binnen een week resultaat (wordt deels vergoed door de zorgverzekeraar). drs. Mirjam Windrich is coach en psychosociaal therapeut. Haar praktijk bevindt zich in Amsterdam-Zuid. Neem voor een afspraak of meer informatie contact op via info@mirjam.nu. ® Mirjam Windrich