Recensie: Geloven met plezier

Recensente Jantine Huisman las het boek ‘Geloven met plezier’. Een boek voor ouders en kinderen om samen vorm te geven aan het onderzoeken van geloof.

Opvoeden met Geloof
Ouders die hun kind graag willen opvoeden met het geloof, maar hiervoor nog een aantal praktische handreikingen misten, daar is het boek “Geloven met Plezier” geschreven. Het boek wordt uitgegeven door de kinder- en jongerenafdeling van de Protestantse Kerk Nederland en biedt meer dan 100 ideeën voor ouders om met hun kind aan de slag te gaan met de Bijbel, God en het geloof.

Goede voorbereiding
Persoonlijk vind ik het erg leuk dat het boek begint met enkele achtergrond informatie over de ontwikkeling van kinderen, en de verschillende rollen van ouders in de geloofsopvoeding. Per leeftijdscategorie (0 – 4, 5 – 8 en 9 – 12) wordt aangegeven hoe het kind zich ontwikkelt en welke interesses en behoeftes het heeft. Hierdoor wordt het gemakkelijker gemaakt te bepalen wat het kind begrijpt van het geloof, in hoeverre bepaalde thema’s kunnen worden aangereikt, en welke rol je als ouder hierin hebt. Hier sluiten de beschreven rollen van de ouders goed op aan.

Acht thema’s, vijf doe-opdrachten
Het boek is zeer overzichtelijk opgebouwd, het heeft acht thema’s en daarbinnen zijn per leeftijdscategorie vijf ideeën voor dingen die ouders met hun kind kunnen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opdracht ‘het bouwen van een ark van duplo’ met peuters binnen de categorie Bijbel, Geloof en Doop. Of een opdracht over vasten (geen telefoon, geen cola) met het kind tussen de 9 en 12. De opdrachten nemen in de meeste gevallen weinig tijd in, maar zorgen voor een kort moment van bezinning op de dag, die ouders samen met hun kind kunnen nemen.

Succesverhaal?
Het is leuk dat de PKN met een dergelijk boekje gekomen is. Voor ouders die wel graag actief met het geloof bezig zijn, maar niet weten hoe ze dit precies in de praktijk moeten brengen vormt het boek een uitkomst. Daarbij vormen de introductie en achtergronduitleg een mooie toevoeging. Wel vind ik dat het boek weinig getuigt van creativiteit. De meeste ‘doe-ideeën’ had ik zelf ook wel kunnen bedenken, waardoor het boek voor mij uiteindelijk aan waarde afdoet. Leuk, maar niet heel bijzonder.

Screenshot20150219145736

Geloven met plezier

Afbeelding: Joanjo Aguar Matoses via Compfight cc.