Recensie: Een heel leven

Een prachtig boek dat al lang in de bestsellerlijsten in Duitsland staat, is nu in een mooi vormgegeven vertaling verschenen bij uitgeverij De Bezige Bij. En ondanks dat populariteit niet altijd een goede graadmeter is, is dit boek inderdaad een juweeltje. Waarom? Omdat het gaat over het leven, het goede leven, het gewone leven. Op zo’n heldere manier verteld, dat het je sprakeloos zal laten. Een recensie door Nicole des Bouvrie

Wat is een goed leven? Het belang van literatuur

Theoretisch kan er veel gezegd worden over hoe je je leven zou moeten leiden, wat gelukkig maakt, en wat een goed mens is. Wanneer je even genoeg hebt van reflecties op de populaire stroming van ‘levenskunst’, een toegepaste stroming binnen de filosofie, kan je altijd terecht bij de literatuur. En dan niet enkel bij de grote klassiekers die ons inzicht geven in het leven van een persoon uit een andere tijd en een andere sociale klasse. Volgens Martha Nussbaum heeft literatuur daarom zoveel waarde, om ons een leven te laten ‘beleven’ dat we op geen andere manier zouden kunnen tegenkomen.

Maar volgens mij gaat het belang van literatuur nog veel verder. Het gaat er niet om hoe anders de hoofdpersoon uit het boek is. Een goed boek maakt juist dat de hoofdpersoon – ongeacht context – juist zo hetzelfde is als de lezer. De verschillen doen er niet meer toe, het is de mens waar we als lezer kennis mee maken, die ons aanspreekt. Een aanspreken op ons eigen zelf. Hoe beter het boek, hoe meer het die aanspraak maakt.

‘Een heel leven’

Het boek ‘Een heel leven’ (2014) van Robert Seethaler (Wenen, 1966 – …) is zo’n boek. Een heel goed boek dat aan de ene kant een verhaal is van een simpele man die probeert zijn dromen te bereiken onder lastige omstandigheden. Maar het is tevens een verhaal over onszelf, over mijzelf, over hoe we reflecteren over onze keuzes en hoe we om (kunnen) gaan met tegenslag, met liefde, met het leven.

Die dubbele betekenis ligt ook in de titel. Het is een heel leven, een leven van begin tot einde dat wordt verhaald, maar het is tegelijkertijd ook één geheel, een volledig leven, omdat het alle gebeurtenissen een plek weet te geven. Het sluit de ogen niet voor het goede en niet voor het slechte, het zet stap voor stap op de weg die het leven heet. Door het prachtige en rustige taalgebruik is het enorm toegankelijk en ook heel diepzinnig op onverwachte momenten.

Het resoneert nog lang door. Een boek dat ik graag aan iedereen kado zou doen.

vdi9789023492498

Een heel leven