Recensie: De wonderbox – verrassende geschiedenissen in levenskunst

Levenskunst is helemaal in en de oprichter van de Londense School of Life heeft daar op ingespeeld met een interessant boek vol met allerlei feitjes, dat echter filosofisch gezien qua opvattingen over levenskunst problematisch is. Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Belang van levenskunst

Het uitgangspunt voor het schrijven van het boek, de achterliggende gedachte, is een hele mooie: we leven in een bijzondere tijd, waarin de veranderingen van denken over werk, liefde, samenleving en onszelf met enorme snelheid verandert. Het grote vraagstuk voor deze tijd is dan ook, volgens Roman Krznaric: “Hoe krijgen we levenskunst onder de knie?”

Daarmee is direct al de toon gezet voor het boek: het wil voornamelijk een praktisch handvat zijn voor mensen van nu die niet meer helemaal weten wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld mensen die geen vastigheid meer hebben door hun freelance bestaan en dat toch verlangen en zich afvragen of er met hen iets mis is. Of mensen die met de idealen van romantische liefde niet uit de voeten kunnen en verlangen naar iets anders. Tegen al die mensen lijkt Krznaric te willen zeggen: het komt wel goed.

Het nieuwe gebaseerd op het oude

De manier waarop Krzanic dit aanpakt is echter zeer problematisch. Om erachter te komen hoe iets zit en hoe je je leven aan kunt pakken en vorm kunt geven, hoef je volgens hem alleen maar naar de geschiedenis te kijken. De geschiedenis is vol van manieren van denken, van verhalen van echte levens, die ons kunnen inspireren én een voorbeeld kunnen zijn van hoe we wel of niet de dingen aan kunnen pakken.

En in de twaalf hoofdstukken onderverdeeld in thema’s uit het leven (empathie, geld, reizen, creativiteit, etc) behandelt hij deze thema’s. Niet door een hele hoop verhalen uit het verleden te presenteren als zijnde verhalen, maar door een schets te geven van hoe dat levensthema ‘werkt’. En dan wat verhalen uit de geschiedenis er bij om het levendig te maken.

Problematisch

En daar wordt het problematisch. Want wat Krznaric eigenlijk aan het doen is, is een visie te geven op wat volgens hem de juiste levenskunst is, en deze ondersteunen door verhalen uit de geschiedenis. Wat voor wijsheid je ook mee wilt delen, in de geschiedenis is altijd wel een voorbeeld te geven van iemand die op die manier zijn leven heeft geleefd. Een self-fulfilling prophecy dus, wat Krznaric onderneemt. Wat niet erg hoeft te zijn, alleen dan liever niet op een toon waaruit een gevoel van waarheid en authoriteit naar voren komt.

Want hoe weet Krznaric dat wat hij zegt nu echt helpt, of werkt? Is dat niet gewoonweg het huidige paradigma, de huidige manier van denken over een bepaald thema, dat hij naar voren brengt onder het mom van filosofie en levenskunst, en dat presenteert als zijnde eeuwenoude waarheden, want de geschiedenis onderstreept het immers. Maar de manier waarop wij de geschiedenis bekijken, is al zodanig beïnvloed door de manier waarop wij kijken, waarop wij de werkelijkheid begrijpen, dat van objectieve feiten helemaal geen sprake is. Zeker niet in het geval dat je begrip van subject-zijn toeschrijft aan iemand van de middeleeuwen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Geen wonderbox

Dat maakt nog niet dat het geen plezierig boek kan zijn om te lezen. Het is vlot geschreven, en er zijn ook interessante dingen in te vinden die nieuw zijn, verhalen die niet erg bekend zijn. Maar dat doetniet af aan het feit dat de inzet van het boek gefaald is, en veel over levenskunst heb ik ook niet geleerd.

Eén enkele goede vraag, en hoe mensen daar door de geschiedenis heen mee geworsteld hebben – zonder dat als een totalitair antwoord te presenteren – dat zou waarschijnlijk beter geweest zijn.

Over het boek:

De wonderbox – Verrassende geschiedenissen in levenskunst
Roman Krznaric
Uitgeverij Ten Have, 2013.

Afbeelding: begemot_dn via Compfight cc.

Nicole des Bouvrie
(@Nobyeni, Nobyeni.nl) is afgestudeerd in de hedendaagse filosofie (PhD) en werkzaam als freelance filosofe, schrijfster en consultant. Ze leest veel, en is voornamelijk geïnteresseerd in waarheid en waarachtigheid, filosofie, kunst, en het leven.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *