Recensie: De vrouw die ik was

De debuut-roman van Lisette Thooft werd op verschillende plekken geroemd, en een geestige roman genoemd. Met onderwerpen die op Zinweb passen: zoeken naar de waarheid, vrouw zijn en dromen naleven. Onze recensente Jantine Huisman geeft hieronder haar mening.

Tussen sprookje en realiteit

“Het is een sprookje: een wonder van schoonheid of geluk,’ zegt Van Dale. Schoonheid en geluk? Sprookjes zijn rauw en wreed. Door je stiefmoeder en je stiefzusters bespot worden, mishandeld, en het huis uit gejaagd – daar gaan ze over.”

Zo begint het boek van Lisette Thooft, waarmee zij direct de toon van het boek zet: het contrast tussen onze ideale (droom)wereld, en de realiteit waarmee we in het dagelijkse leven vaak te maken hebben. Hierbij richt de auteur zich met name op de relaties tussen vrouwen (zussen, vriendinnen) en de relatie tussen man en vrouw.

Van jaloezie tot oerkracht

De vrouw die ik was, is een bloemlezing van de vrouwelijke complexiteit. Zo wordt aandacht besteed aan het ingewikkelde web van relaties en emoties binnen een club vriendinnen, en geeft de auteur enig inzicht in een vrouwelijke liefdesrelatie. De hoofdpersoon worstelt in dit boek met haar eigen emoties: van heftige jaloezie, angst voor het onbekende, tot een innerlijke kracht en overwonnen afkeer, alles komt langs.

Kenmerkend hiervoor is het hoofdstuk waarin de hoofdpersoon samen met haar vriendinnen tijdens een vakantie godin-tarotkaarten trekt. Deze speciale kaarten bevatten allen een godin uit de verschillende religies en levensbeschouwingen, zoals Tara, Athena of Ukemochi. De kaarten geven aanwijzingen voor de toekomst van de vrouw die hem trekt, met daarin tips over het bewaken van emoties of het ontwikkelen van een bepaalde kracht. Hierbij wordt in het boek vaak toegespeeld op de oerkracht van de vrouw.

Schrijfstijl

De schrijfstijl van Lisette Thooft is zeer aangenaam. Zij schrijft in korte heldere zinnen, waarbij de dialoog goed wordt aangegeven. Leuk is dat zij soms een roman in een roman schrijft. De hoofdpersoon bedenkt hoe delen van haar leven zouden worden beschreven in een boek. Dit leidt tot zinnen als: “Een denkrimpeltje verscheen op haar fraaie gewelfde voorhoofd” (p. 13).  Deze tussenzinnen zouden afleidend kunnen werken, maar voegen voor mij een humoristische noot toe in een zwaarmoedig boek.

Zingeving voor vrouwen uit de 40+ generatie?

Persoonlijk heb ik het boek met veel moeite doorgeworsteld. De bij vlagen humoristische schrijfstijl wordt verzwakt door een negatieve, depressieve toonzetting, met een te zware nadruk op de overspelige man (er is geen enkele betrouwbare man in het boek te vinden). Daarnaast blijft wat mij betreft de zingeving hangen bij één of twee korte zinnetjes in het slot van het boek, die vrouwen aansporen om ten tijde van angst, moeheid, en spijt je eigen vrouwelijke kracht te vinden.

Desalniettemin wordt het boek geroemd door onder meer Susan Smit en Annemiek Schrijver, die beide het boek prijzen om de sprankelende dialogen, de humor, en de inspiratie die zij hieruit hebben gehaald. Wellicht spreekt het boek ook u wel aan, ik ben benieuwd!

De vrouw die ik was
Lisette Thooft
Uitgeverij Q: 2014
176 pagina’s

Over de auteur

Lisette Thooft is actief als schrijfster, spreekster, coach en freelance journalist. Zo schreef zij onder andere artikelen voor Happinez. Tevens is zij voorzitter van de Kring voor Mythosofie. De vrouw die ik was is haar eerste roman, hoewel in voorgaande jaren zestien non-fictie boeken op het gebied van spiritualiteit en emancipatie van haar hand verschenen.

Afbeelding: Lotus Carroll via Compfight cc.