Recensie: De Manipulator, oerlessen in winnen en verliezen

In dit boek schrijven de theologen Martijn Horsman en Rikki Voorberg over aartsvader Jakob, een man die zijn leven lang hunkert naar erkenning. “We herkennen ons in deze Jakob en in zijn eenzaamheid, maar ook in zijn verlangen naar een thuis dat we bovendien vrezen. In zijn mislukkingen herkennen we ons eigen falen.” Recensie geschreven door Annieke van Zeumeren.

Nieuwe ogen
Het boek ‘De Manipulator’ is een uitnodiging om oerverhalen met nieuwe ogen te bekijken in onze tijd. Tegelijkertijd ben je niet alleen bezig met deze verfrissende exercitie, maar mag je ook nog eens kijken naar jezelf. Veilig, en op de achtergrond mag je je afvragen hoe jij op dit moment in je leven staat. Je zou inspiratie uit dit dunne boekje kunnen halen om een verandering in gang te zetten voor jezelf. Of gewoon wat meer inzicht krijgen in je eigen plek en drijfveren.

Veroordeling of uitdaging?
Een recensie van een boek, een oordeel. Veroordelen is een talent van velen, en ik ben er zeker één van. Dit boek prikkelt me, het maakt dat ik de ene keer gevangen word in de heldere ogenschijnlijk simpele gedachtenspelingen, de volgende pagina struikel ik over zwart witte aannames die niet gestaafd lijken te worden. Maar vooral zou ik iedere lezer aanraden er een eigen mening over te vormen.

Menselijke mensen
Op veel manieren is de gedachtengang van de schrijvers niet een spoor wat mij past. Ze hebben echter een briljant concept uitgedacht en goed uitgevoerd; een dun, helder boek, over religie en menselijke mensen. Ze demystificeren hoe de binnenwereld van mensen een kracht is in het leven die verder reikt dan het leven van één mens, en hoe rampzalig dat kan zijn. Toch benoemen ze ook de kracht van bemoediging en hoe we daarmee mensen om ons heen positief kunnen beïnvloeden.

Toegankelijk
Het boekje is praktisch en toegankelijk voor mensen met kennis van religie en mensen zonder. Er zijn slechts 12 hoofdstukken met titels met verhelderende ondertitel die het onderwerp beschrijft (De soep. Over onze jonge jaren). Chronologisch is er geen verplichting om het boek van voren naar achteren te lezen, dus voor wie wil zou je de hoofdstukken kunnen lezen in de volgorde die jou leuk lijkt.

Uitnodiging
Het boek is een uitnodiging, aan alle mensen die houden van ogenschijnlijk simpele gedachten spelingen. Voor alle mensen die bezig zijn met zingeven, ga deze uitdaging aan. Dit boek is niet geschreven om het mee eens te zijn, dit boek is brandstof voor een geestelijke reis naar…nouja, vooral voor de reis en de mogelijke ontdekkingen.

Praktische informatie
De Manipulator, oerlessen in winnen en verliezen
Martijn Horsman en Rikko Voorberg