Recensie: De achterkant van het tapijt van Willem Gooijer

Een zoektocht naar de rol van het toeval in de wereld. Het was deze ondertitel waardoor ik een geweldige zin kreeg om dit boek te lezen.  Ik nam aan dat deze zoektocht zich zou richten op de betekenis van toeval in ons leven. Maar helaas, niets bleek minder waar te zijn. Een recensie door Birgitta de Leeuw.

Willem Gooijer neemt de lezer mee in een uitvoerige beschrijving van wat er historisch is gezegd en geschreven over het toeval, het noodlot en de zelfbeschikking van de mens. Hij staat uitgebreid stil bij de mening  van filosofen door de eeuwen heen met een nadruk op de oude Griekse filosofie en Nietsche. Daarnaast bespreekt hij het onderwerp in relatie tot wetenschap/techniek en religie. Hij weidt daarbij echter op sommige deelaspecten zover uit omdat hij een kritische visie wil geven, dat ik als lezer de rode draad van zijn verhaal regelmatig kwijt ben. Zo blijf ik me afvragen wat de misstanden in de bancaire wereld te maken hebben met toeval.

Maar gelukkig vat hij de uitkomst van zijn zoektocht uiteindelijk duidelijk samen. Volgens Willem Gooijer is het toeval is niet te ontkennen en een belangrijke aanwezigheid in het leven. Dat hij de optie van de nonacceptatie van het toeval beschouwt als een vlucht voor de werkelijkheid, is met name interessant omdat hij iedereen die daarover iets te zeggen zou kunnen hebben, afdoet als  zijnde niet belangrijk. Ook aan Carl Gustav Jung, die met zijn ideeën over synchroniciteit wellicht een ander licht op de zaak zou kunnen werpen, besteedt Willem Gooijer slechts één korte alinea.

Tenslotte weidt de schrijver nog een hoofdstuk aan de vraag welke levenshouding we dienen aan te nemen met betrekking tot het niet te vermijden toeval. Ook hierover heeft Willem Gooijer een duidelijke mening. Voor hem is het weglachen van de onvoorspelbaarheden die het leven ons biedt een aanpak die te prefereren is boven alle strategieën om de grillen van het toeval te beteugelen of te relativeren. Ik volg zijn advies dan ook maar op en ‘trek een lange neus en barst uit in een schaterlach’ om dit boek en het toeval dat het in mijn handen heeft doen belanden.

9200000047996657

De achterkant van het tapijt
Willem Gooijer
Uitgeverij IJzer, 2015.

.

Birgitta de Leeuw
Birgitta de Leeuw is eigenaar van het adviesbureau de Slijpsteen.nl. Zij ondersteunt maatschappelijke organisaties zich aan te passen aan de veranderende behoefte vanuit de samenleving. Ze heeft haar visie hierover beschreven in het boek: De transformatie ben ik zelf! Birgitta is op creatieve wijze steeds op zoek naar mogelijkheden voor zichzelf en anderen om een positieve bijdrage te leveren aan een sociale en duurzame samenleving. (www.deslijpsteen.nl)