Recensie: Compassie in je leven

Leuk en aardig, al die theorie over een goed mens zijn en vriendelijk zijn tegenover jezelf en je medemensen. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk in de praktijk? Twee mensen schreven samen een ‘hulpboek’ over hoe je compassie in je leven beoefent. Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Een monnik en een psychiater

Twee mensen die uit heel afzonderlijke achtergronden er toe komen hetzelfde pad te bewandelen. De een  (Frits) met jarenlange ervaring als monnik, meditatiecoach en uiteindeljk werkzaam in de GGZ als mindfulnesstrainer met inbreng vanuit oude oosterse wijsheid-tradities. De ander (Erik) vanuit een achtergrond binnen de psychiatrie en jarenlange opleidingen tot mindfulnesstrainer en met inbreng van Westerse wetenschappelijke inzichten. Samen ontwikkelden ze een methode die in dit boek naar voren wordt gebracht en die gezien kan worden op een uitbreiding van mindfulness.

Compassie

De focus ligt op het onderzoeken van compassie of mededogen, dat begint bij jezelf. “Compassie of mededogen kan gedefinieerd worden als het vermogen ons betrokken te voelen bij pijn en lijden, zowel van onszelf als van anderen. Het gaat samen met de wens om deze pijn en dit lijden te verlichten en de bereidheid daarvoor verantwoordelijkheid te nemen.” Een mooie definitie, die in de loop van het boek wordt getoetst aan de persoonlijke ervaring door een veelvuldigheid van praktische opdrachten en oefeningen. Een aantal oefeningen is online te downloaden zodat je naar audio kunt luisteren, bijvoorbeeld bij het leren compassioneel te ademen, om maar een voorbeeld te noemen.

Van binnen naar buiten

De opbouw van het boek zit heel gedegen in elkaar. De oefeningen volgen zich heel natuurlijk op. Beginnend bij de basis-compassie van het ervaren en accepteren dat het niet meevalt om mens te zijn, met een kwetsbaar lichaam en een gelaagd brein, bewegen we ons naarmate het boek vordert meer naar buiten, richting de andere mensen om ons heen.

Het is goed te merken dat jarenlang ervaring met het begeleiden van (Westerse) mensen bij de zaken die spelen wanneer stilgestaan wordt bij compassie en mededogen. Vele dagboekoefeningen geven een hele praktische invulling die je als lezer van het boek heel gemakkelijk zelf kunt doen en er een soort interactie ontstaat met het boek. Het wordt op die manier tot een soort werkboek waar je wekenlang mee bezig kunt zijn, steeds een nieuw stukje van jezelf ontdekkend. En uiteindelijk zal dat leiden tot… tsja, dat is aan iederen zelf.

In de woorden van Lao Tzu die worden geciteerd in het boek:

We hopen altijd dat een ander het antwoord heeft
Dat het op een andere plek beter zal zijn