Recensie: Arrogante wetenschappers

Aat-Lambèrt de Kwant recenseert boeken die de afgelopen maanden zijn verschenen. “Er lopen in het wetenschappelijk establishment heel wat dogmatici rond, en sommige pretenties van dit establishment vind ik ongeloofwaardig en getuigen van arrogantie.”

Aldus wiskundige Ronald Meester, die zich in zijn nieuwe boek ergert aan collega-wetenschappers die de reikwijdte van de wetenschap overschatten.

Zij gaan er bijvoorbeeld van uit dat de evolutietheorie alles kan verklaren, van intelligentie tot homoseksualiteit. “Maar de evolutietheorie is geen theorie van alles,” zegt Meester; “met die theorie kun je bijvoorbeeld het bestaan van seks en bewustzijn niet begrijpen.” Daarom pleit hij voor een realistischer beeld van wat wetenschap vermag. Dit leidt tot een gezondere, realistischer kijk op de wereld, waarin ook de levensbeschouwelijke kant van het leven de plaats krijgt die haar toekomt.

Voor Ronald Meester is de wereld voor ons ten diepste onbegrijpelijk. Toch vormen onze pogingen om ons tot de wereld te verhouden volgens hem de basis voor alle menselijke spiritualiteit. “God kan de wereld niet uitgekieperd worden door de beweringen van het wetenschappelijk establishment. Maar het omgekeerde geldt ook: God, geloof, religie en spiritualiteit laten zich niet vangen door wetenschap of logica.” Arrogant is een prettig leesbaar, helder en met humor geschreven boek. Zo zegt Meester over de bekende fysicus en activistische atheïst Stephen Hawking, dat die naar eigen zeggen zoekt naar de ‘geest van God’, en wenst hem daarbij veel succes.

Ronald Meester
Arrogant
Waarom wetenschappers vaak minder weten dan ze denken