Recensie: 3000 jaar denkers over onderwijs

Een boek met honderden zeer diverse uitspraken over het nut en betekenis van onderwijs door de eeuwen heen. Maar meer nog dan een verzameling is dit boek een duiding van onderwijs in het hier en nu. Een recensie door Nicole des Bouvrie.

Enkel een verzameling citaten?

Leuk, zo’n verzameling citaten. Montesorri, Kierkegaard en Spinoza samen op één pagina. Ingedeeld in onderwerpen: over onderwijs, leraren, leerlingen, leidinggeven, ouders en over leren. Maar wat het echt interessant maakt is dat het niet enkel een opeenhoping van uitspraken is, maar dat elk deelonderwerp wordt ingeleid door een monoloog die ingaat op de verscheidenheid én de overeenkomsten van de citaten en opgeroepen gedachtes. Door die duiding, die duidelijk inzet door verschillende deskundigen aan het begin van elk thema, wordt dit een rijk geheel.

Agoramodel

Ook de inleiding door de filosofen René Gudde en Erno Eskens laat een interessant beeld van onderwijs an sich zien. Het Agoramodel dat ze invoeren is al zo oud als… de agora van de Grieken, maar tegelijkertijd geeft het ook een verhelderend en waarschijnlijk zelfs een vernieuwend beeld op het onderwijs en hoe we daar tegenaan kunnen kijken.

De agora is de marktplaats, waar alles dat bestaat samenkomt: privé, politiek, privaat en publiek mengen zich. De school is de plek waar een mens wordt voorbereid om op de agora mee te doen, en zich een weg te weten te vinden. Het dient de mens te trainen om overzicht te krijgen in die vier afzonderlijke gebieden die elkaar kruisen en weten te vinden in de wereld. Je zult moeten beseffen waar je bent, welke sfeer je je in bevindt en welke masker, welk gedrag is geneigd of gedwongen bent op te zetten.

En een leraar? Wat is zijn of haar rol hierbij? “Kinderen onthouden niet wat je hen probeert te leren. Ze onthouden wie je bent.” Jim Henson, 1936-1990.

Over het boek

3000 jaar denken over onderwijs
Henk Sissling (red.)
Uitgeverij Boom, 2015.  

Afbeelding: By Hans E C Johansson (Transferred from en.wikipedia to Commons.) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons.

Nicole des Bouvrie
(@Nobyeni, Nobyeni.nl) is afgestudeerd in de hedendaagse filosofie (PhD) en werkzaam als freelance filosofe, schrijfster en consultant. Ze leest veel, en is voornamelijk geïnteresseerd in waarheid en waarachtigheid, filosofie, kunst, en het leven.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *