Praktijkvoorbeeld van een bedrijf met een hoger doel: TESLA

In de laatste blog hadden we het over positieve financiële bijeffecten van een hoger doel boven geld nastreven. In deze blog wil ik het praktijkvoorbeeld van een bedrijf met een hoger doel dan geld verdienen met jullie delen: het automerk Tesla. Het bedrijf Tesla laat zien dat je niet hoeft toe te geven op je hogere doel. En dat je daar financieel heel succesvol mee kan zijn. The Art of Zen Investing, door Tim van der Vliet.

De Tesla

De Tesla is een volledig elektrische auto. “Electric vehicles can be awesome” is een van de slogans van Tesla. En het is waar. De Tesla is een prachtige auto die mij het meest doet denken aan mijn favoriete benzine auto: de Aston Martin. De Tesla is veel goedkoper in haar gebruik dan een benzine auto. Gemiddeld kost een Tesla 25% van een benzine auto aan brandstof. Tesla geeft zelfs gratis elektriciteit weg. Bij een van de super chargers, die nu overal in de hele wereld geplaatst worden, kun je gratis je auto opladen, voor altijd! Tesla kan gratis elektriciteit weggeven omdat ze op andere vlakken geld besparen. De Tesla wordt bijvoorbeeld niet verkocht via het oude systeem van autohandelaren die hun marge moeten verdienen. De Tesla kun je alleen online kopen. Hiermee verdient Tesla meer en een gedeelte geven ze terug aan de klant via gratis oplaadpunten. 

CEO en oprichter: Elon Musk

De oprichter van Tesla, Elon Musk is een succesvol zakenman gebleken. Musk is de oprichter van Paypal. Met Paypal is Musk nogal verstorend bezig geweest. Internationale betalingen zijn door de komst van Paypal nog nooit zo makkelijk geweest. Paypal heeft de internationale bankenwereld heel wat geld gekost doordat Paypal de banken wereld, met hun veel te hoge kosten voor internationaal betalingsverkeer, gedeeltelijk buitenspel heeft gezet. Met Tesla is Musk weer een nieuw avontuur gestart. 

Niet toegeven op je hogere doel

Financieel gezien kon Musk veel meer geld verdienen met een hybride model, een auto die zowel op elektriciteit als op benzine rijdt. Maar Musk zag de toekomst helder voor ogen. De toekomst is volgens Musk dat auto’s alleen op elektriciteit rijden. Ook al was er financieel gezien meer te halen in een hybride model, Musk wilde een auto aanbieden die klaar was voor de toekomst; een auto die alleen maar op elektriciteit rijdt. 

Breek de regels

De regels van het zakendoen worden gebroken wanneer we vanuit onze passie een hoger doel nastreven. Dit zagen we al in de artikelen over Ricardo Semler’s bedrijf Semco []. Bij Tesla zie je hetzelfde. De Tesla is de enige auto die tentoongesteld wordt in warenhuizen. Ik was in Londen bij het warenhuis Westfield en praatte met Mike Puddy, een gedreven adviseur (geen verkoper!) van een jaar of 25 die gepassioneerd vertelde over de Tesla. De Tesla wordt niet verkocht bij de Tesla showrooms. Er wordt slechts advies gegeven. De Tesla is alleen online verkrijgbaar. Hierdoor wordt een oud systeem met auto dealers volledig omzeild. En daarmee verdient Tesla een heleboel meer geld omdat de opslag van de autodealer geheel aan Tesla toekomt, en gedeeltelijk wordt doorgegeven aan de klant. 

Transparantie

Het grappige is dat de core technologie van Tesla, de elektrische motor en het accu systeem, vrij is gegeven om te gebruiken door iedereen die dat wilt. Niets geen patenten aanvragen. Dat is allemaal de oude manier van zakendoen. “Gebruik het maar. Kom aan onze zijde staan en doe mee!” Dat is hoe ik denk dat de leiding van Tesla Motors denkt. Geen patenten aanvragen scheelt trouwens een hoop geld. Weer een positief bijeffectje. 

Reclame maken is niet nodig

De meeste mensen kennen de Tesla. Maar Tesla maakt geen reclame. Door hun nieuwe  business model komen zij genoeg in het nieuws. Reclame maken is gewoon niet nodig. Bijvoorbeeld doordat de Tesla een prachtige auto is, klaar voor de toekomst, of zelfs klaar om de toekomst neer te zetten. De Tesla is cool, hip en zelfs hipster! Daarnaast mag je indien je een Tesla koopt gratis, voor de rest van je leven, je auto opladen bij een super charger. Dit is ook zo mooi verstorend en zorgt ervoor dat het verhaal van Tesla de wereld rondgaat, zonder dat een cent in reclame maken wordt gestopt. Hoe cool is dat?! Een prachtig voorbeeld van the Art of Zen Investing. Wij voelen allemaal dat Musk met zijn bedrijf Tesla oprecht is. En daarom delen we dit graag met onze familie en vrienden. En Tesla bespaart bakken met geld doordat ze geen reclame hoeven te maken. 

Financieel gezien een toppertje

Wanneer we het gaan hebben over investeren vanuit een Zen perspectief laat ik je zien dat investeren in bedrijven met een hoger doel financieel interessant is. Hier al een klein voorproefje van hoe dat met Tesla is gegaan. Beneden een grafiek van het aandeel Tesla tegenover de AEX index (een mandje van de 25 grootste Nederlandse bedrijven). Duidelijk is dat het laatste jaar Tesla beduidend beter heeft gepresteerd dan de AEX index. Om precies te zijn heeft de AEX index een winstje laten zien van 6% terwijl aandeel Tesla 50% koerswinst laat zien, wow! Dat is nou een aandeeltje waar we op de beurs blij van worden. 

Ik ga zonder auto door het leven omdat ik in het hartje van Amsterdam woon (ok Oud West maar voor mij is dat Goud West). En, zelfs met 4 kinderen, doen wij alles gewoon op de fiets. Ik heb ook geen auto omdat ik moeite heb om me aan de maximum snelheid te houden. Maar ik weet een ding zeker. Indien ik ergens in de toekomst een auto aanschaf is het een Tesla. En omdat ik geloof in het business model van Tesla heb ik alvast wat aandelen Tesla gekocht, op de prijs van 222,22 USD. Ik investeer zelf in bedrijven die the Art of Zen Investing beoefenen. 

Afbeelding: Edoardo Mascalchi – EM Photography via Compfight cc.

Tim van der Vliet
Tim van der Vliet is econoom, werkte 13 jaar op de beurs, deed post-doctorale studies (CFA) en gooide ongeveer 3 jaar geleden het roer om. Nu schrijft hij over zingeving. Geïnspireerd door Japan, de stad Amsterdam en door zijn beursleven heeft hij een erg praktische kijk op spiritualiteit ontwikkeld die hij 'Zen from Amsterdam' noemt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *