Per muis naar de kerk

Je zou het niet zeggen als je door de stille, brede gangen van het Landelijke Dienstencentrum van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) in Utrecht loopt, maar hier is men bezig met een ontdekkingsreis. Hier wordt gepionierd. Projectleider missionaire projecten Pieter Versloot kan zijn opwinding nauwelijks verbergen. “Het is niet eens de vraag waarom we het gaan doen, maar meer waarom we het niet al veel eerder hebben gedaan. Het belooft iets heel moois te worden.”

Medio volgend jaar moet hij er staan, de internetkerk van de PKN. Mijnkerk.nl gaat de site heten, een onlinegemeenschap waar belangstellenden 24 uur per dag en zeven dagen per week terecht kunnen voor hulp, inspiratie, het opsteken van een digitale kaars of een bemoedigend woord van de pastor. “We zitten nog maar in de brainstormfase, dus hoe het er precies uit gaat zien, weten we nog niet helmaal. Belangrijk is dat op de site in één opslag het unique selling point van de internetkerk te zien is. Dus er zal zeker een kruis op de homepage staan. En misschien ook wel een echte kerk. En natuurlijk het logo van de PKN. Tegelijkertijd streven we naar maximale openheid, zodat mensen werkelijk getriggerd worden om hun geestelijke verlangens vorm te geven.”

Versloot praat met de bevlogenheid van een ontdekkingsreiziger die nog maar net het nieuwe land heeft betreden, maar hij moet toegeven dat het internetavontuur ook wordt ingegeven door het feit dat de PKN jaarlijks duizenden leden kwijtraakt en er nauwelijks in slaagt om nieuwe gelovigen aan zich te binden. “Natuurlijk willen we graag dat mensen terugkomen naar onze eigen traditionele kerken, maar die hoop hebben we min of meer opgegeven. Dat gaat niet meer werken.” … Lees verder op Trouw.nl.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *