Naar één wereldwijde religieuze cultuur?

Leidt globalisme tot meer religieuze conflicten? Geen sprake van, stelt Raphaël Liogier, de Franse filosoof die 26 september een lezing verzorgt in Nijmegen. Het lijkt alsof er op het gebied van religie alleen maar verwarring bestaat: de grote verhalen verdwijnen, de traditionele religies liggen met elkaar overhoop en elk moment ontstaat er weer een nieuwe spirituele stroming. 

Maar schijn bedriegt, aldus Liogier, in werkelijkheid lijken alle religieuze stromingen namelijk juist steeds meer op elkaar. Dankzij globalisme en individualisme worden religies als pakjes soep in de supermarkt: uiterlijk heel verschillend maar inhoudelijk steeds meer gelijk.

Raphaël Liogier is directeur van de onderzoeksgroep Observatoire du religieux en hoogleraar aan de Université d’Aix en aan het Institut d’Études Politiques in Aix-en-Provence. Hij doceert godsdienstsociologie en -antropologie, sociologie, kenleer en wetenschapssociologie en -filosofie. Hij is de auteur van een lange reeks boeken, vooral over religie: Le Bouddhisme mondialisé (Ellipses, 2003), Géopolitique du christianisme (Ellipses, 3002), Souci de soi, conscience du monde. Vers une religion globale? (Armand Colin, 2012), Le Mythe de l’islamisation, essai sur une obsession collective (Ed. du Seuil, 2012).

Datum: donderdag 26 september 2013
Tijd: van 20:00 tot 22:00  
Locatie: Collegezalencomplex Radboud Universiteit, Mercatorpad 1, Nijmegen
Organisator: Soeterbeeck Programma

Op de lezing volgt een debat. De voertaal is Engels. Deelname kost € 9,50. Medewerkers en alumnipashouder RU betalen € 7,-. Voor studenten, scholieren en Soeterbeeck-abonnementhouders gratis 

Bron: Soeterbeeck Programma
Foto: Svadilfari/Flickr

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *