Met #NotInMyName bestrijden moslims IS

Het geweld van IS haalt dagelijks het nieuws. Jonge moslims in Engeland zijn met een tegengeluid gekomen onder de noemer #NotInMyName.

Media wars

De handelingen van de IS zijn gruwelijk te noemen, maar evenzo zijn zij het kind van moderne media. Met productiemiddelen zoals de iPhone en distributiekanalen zoals social media is het nu mogelijk om snel beelden van hoge kwaliteit te delen. De IS maakt heel gericht gebruik van deze nieuwe mogelijkheden, waar het wel opvallend is dat het de eigen daden van moord toegeeft en zich er juist op voorstaat.

Er wordt een spektakel van gemaakt in plaats van dat er getracht wordt de handelingen buiten het zicht van de media te houden. Dit is misschien wel een unieke manier van het inzetten van de meest moderne media, en daarom hebben de beelden ook zoveel impact.

Vuur met vuur bestrijden

Het is uiteraard begrijpelijk om dit vuur met vuur te willen bestrijden. Zo hebben Britse moslims ook naar de smartphones en social media gegrepen als productiemiddelen en distributiekanalen om een tegengeluid te laten horen. Het is inderdaad logisch om de confrontatie op te zoeken op hetzelfde niveau, met gelijke middelen. Door middel van de Twitter hashtag #NotInMyName willen de jonge moslims de daden van de IS veroordelen en willen ze benadrukken dat voor hen de islam draait om vrede, barmhartigheid en respect.

Een onterechte apologie?

Het is tegelijkertijd misschien verdrietig dat moslims die zich op deze waarden voorstaan zich geroepen voelen om de islam te moeten verdedigen. Er spreekt de boodschap uit dat het logisch zou zijn dat mensen zouden kunnen denken dat de islam te reduceren valt tot wreedheden die de IS uitvoeren. Het is misschien noodzakelijk om te onderstrepen dat dit niet het geval is, maar dat kan tegelijkertijd de macht van de nieuwste media onderstrepen.

Het zijn die beelden in de media en enkel die beelden in de media die kennelijk de mening van mensen over islam in het algemeen kunnen bepalen. Gelukkig zijn inmiddels de productie en distributie middelen wel zodanig beschikbaar dat er in die beeldvorming wel nuance aangebracht kan worden.

Lees ook het artikel Young British Muslims Are Campaigning Against The Islamic State’s Corruption Of Their Religion – #NotInMyName op de site van de Huffington Post.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *