‘Men ziet vrede te veel als een ver-van-mijn-bed-show’

Vredesestafette in dopers jubileumjaar
Door Henk Blom – Onder het motto ‘Wie jarig is trakteert’ vindt in het jubileumjaar van doopsgezind Nederland een bijzondere campagne plaats: doopsgezinde gemeenten bieden bij wijze van traktatie aan personen in hun omgeving een workshop Verbindend Communiceren aan.

Als die gemeenten hierbij elkaar steeds opvolgen, ontstaat er een estafette, een Vredesestafette.  Dit project wordt ondersteund door Geweldloos Samenleven, Doopsgezind WereldWerk en Christian Peacemaker Teams Nederland, maar oorspronkelijk kwam het idee van Graddie Meijer, pastoraal werker in de Noordoostpolder en Meppel. Henk Blom sprak met haar.

Hoe ben je op dit idee gekomen?
‘Ruim vóór het jubileumjaar werd aan de gemeenten naar ideeën gevraagd om dit te vieren. Natuurlijk kun je binnen gemeente of broederschap een feestje vieren, wat ook duidelijk gebeurt. Maar minstens zo belangrijk is, dat je als gemeente naar buiten treedt. En een van de sterke punten van de doopsgezinden is toch het vredesgetuigenis. Ik zocht contact met Geweldloos Samenleven en Doopsgezind WereldWerk. Daarop kwam een enthousiaste reactie van Annelies Klinefelter. Voor het Doopsgezind Centrum voor Gemeenteopbouw (DCG) kozen we materiaal uit voor de inspiratiemap voor het jubileumjaar. WereldWerk speelde bovendien met de gedachte van een estafette. Zo is het idee voor de Vredesestafette geboren.’

Kost dit je niet veel tijd, naast het werk in twee gemeenten en het afstuderen aan het seminarie? Kun je daarover nog iets meer vertellen?
‘Het heeft me zeker nogal wat tijd gekost, maar het overkwam me en ik ervaar dit als de werking van de Geest. Waarvoor studeer ik? Toch allereerst voor de gemeente. En de gemeente zie ik met name als een oefenplaats, ook en vooral om naar buiten te treden. Daarom dus niet slechts een jubileumviering intern. Ik werk nu vijf jaar in de doopsgezinde gemeente. Na een opleiding aan het Nederlands Bijbel Instituut, voelde ik me minder thuis in de kerk waarvan ik aanvankelijk lid was. Bij de doopsgezinden kreeg ik belangstelling voor werken in de gemeente. Ik volgde de HBO Pastoraal Werk in Leeuwarden en daarna het Doopsgezind Seminarium. Mijn ideeën op het gebied van de vrede zijn door de opleiding nog versterkt. De aanstelling van Fernando Enns als hoogleraar vredestheologie sluit daar prachtig op aan. Voorgangers moeten het onderwerp vrede hoog op de agenda zetten.

Teveel ziet men vrede als een ver-van-mijn-bed-show. Het viel me tegen, dat er zo weinig collega’s aanwezig waren bij de VU-conferentie Just Peace, voorafgaand aan de inauguratie van prof. Enns. Niettemin hoop ik, dat nog meer gemeenten mee gaan doen aan de vredesestafette.’ Hoe vindt een gemeente een doelgroep? Is de ‘traktatie’ wel zo aantrekkelijk? ‘Natuurlijk moet de gemeente zelf goed weten, wat zij weggeeft. Machteld Stam van Geweldloos Samenleven of iemand anders is graag bereid om hierover met de gemeente te spreken. Een alledaags voorbeeld: Iemand in de trein maakt harde muziek. Hoe bereik je, dat je daar minder last van hebt? Je kunt dat leren en daarvoor dient de workshop. Verder is het belangrijk dat het echt een traktatie van de hele gemeente is. Tijdens een zondagsdienst vooraf kan dit bevestigd worden. Er is een speciale liturgie beschikbaar, met diverse keuzemogelijkheden. Een “vredeskaars” geldt in die dienst als estafettestokje, dat daarna weer aan de volgende gemeente wordt doorgegeven. Na afloop van de workshop maakt de gemeente een verslag. Zo kunnen ook anderen er weer van leren. De vredesestafette hoeft ook niet aan het einde van het jubileumjaar te stoppen. Ten slotte: je moet vooral doen; proberen en dan zien, wat er van komt.’

bron: Doopsgezind Nl no. 14

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *