Mekka is van het hart, niet van het hoofd

De spanningen in het Midden-Oosten zijn onverminderd groot. Het heeft nu ook officiële consequenties voor jonge Iraniërs. Zij mogen niet naar Mekka. Het is te gevaarlijk, vindt de minister van cultuur van Iran. Wat betekent dit voor het geloof van de jonge Iraniërs? Worden ze erg beperkt?

Kleine en grote bedevaart

In eerste instantie lijkt het een ernstige aantasting van het uitoefenen van het geloof voor de jonge Iraniërs. De bedevaart naar Mekka is één van de vijf zuilen van de islam. De Hadj is eens per jaar en iedere moslim moet deze eens in zijn of haar leven afleggen. In Mekka staat de Ka’aba, een grote zwarte steen waarvan de moslims geloven dat Adam hem gebouwd heeft en Abraham (Ibrahim) er zijn zoon heeft geofferd. De moslims dienen zich aan allerlei rituelen te houden en moeten sowieso zeven keer om de Ka’aba heenlopen. Het uitvoeren van de rituelen omtrent de Ka’aba heet Oemrah (‘kleine bedevaart’). Dat is een deel van het hele ritueel van de Hadj. Deze bedevaart kan het hele jaar door gemaakt worden. Dit is ook geen verplichting, zoals de Hadj (grote bedevaart) dat wel is.

Geen Oemrah

In tweede instantie valt dit verbod gelukkig enigszins mee. Het verbod geldt namelijk alleen voor minderjarigen (er zijn afgelopen maand minderjarige Iraanse pelgrims seksueel misbruikt op het vliegveld van Djedda) en voor de Oemrah. De Hadj in september is gewoon toegankelijk, ook voor Iraniërs. De ‘kleine bedevaart’ is nu dus verboden. Ondanks de spanningen tussen Saoedi Arabië en Iran gaan er jaarlijks zo’n half miljoen Iraniërs richting Mekka voor de Oemrah. Daarbij worden deze pelgrims volgens Iraanse geestelijken niet erg netjes behandelt. Er zijn al jaren protesten, zoals vorige maand naar aanleiding van het incident op de luchthaven, bij de Saoedische ambassade in Teheran.

Kerk en staat

Het verbod blijft van kracht zolang de veiligheid ernstig in het geding is, zo stelt de minister van cultuur. het is natuurlijk ernstig dat gelovigen beperkt worden in het praktiseren van dat geloof vanwege politieke belangen, maar uiteindelijk is dit een oplossing die niet teveel beperkingen oplevert. We moeten hopen dat de spanningen door deze beslissing niet nog verder oplopen. Het geen toegang krijgen tot een heilige plek, omdat de heilige plek toevalligerwijs staatkundig tot iets behoort waar je geen toegang tot hebt is een ernstige schending van de scheiding tussen kerk en staat. Een heilige plek is van het hart, niet van het hoofd. Laten we hopen dat de Iranese moslims in september gewoon naar Mekka kunnen, maar ik ben bang dat we het ergste moeten vrezen.

Lees het artikel over het verbod in Trouw hier

Photo Credit: Citizen59 via Compfight cc

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *