Mag de overheid het straatbeeld bepalen?

Het Franse plaatsje Grenoble maakt de publieke ruimte zo reclamevrij mogelijk. Is dat een vooruitgang of repressie?

Een doorn in het oog

Voor velen is de overdaad aan reclame op straat een doorn in het oog. Half-naakte of soms zelfs geheel naakte dames werpen van alles op je af als je over straat leest. In reactie op het artikel erover in de Volkskrant wat Zinweb op Facebook plaatste kwamen reacties als: “Lekker rustig aan de ogen!” en “De meeste reclame is ‘schreeuwend’ en/of misleidend, dus dit lijkt me een rustgevende en welkome verandering”.

Een terecht verbod?

Een andere commentator ging wat dieper op de kwestie in. Deze stelde dat het al toestaan van reclame in de publieke ruimte een politieke keuze is: “willen de burgers hun reclameborden terug, dan stemmen ze de volgende keer maar op een pro-reclame-partij”. Daar werd nog aan toegevoegd: “Hoezo zou een gemeente verplicht zijn reclame-inkomsten te innen?”.

Scherpe en terechte opmerkingen. Kunnen we argumenten bedenken waarom het geen politiek besluit zou moeten zijn? Het eerste waar men aan kan denken is uiteraard economie. Is het te verdedigen dat de publieke ruimte een marktfunctie moet hebben? Moeten aanbieders op de markt het recht hebben om consumenten te informeren over hun producten? Het is, iets minder commercieel gesteld, een communicatiemiddel. Mag de eigenaar dat inperken?

Vrijheid van meningsuiting?

Het lijkt op het rookverbod. Horeca ondernemers willen zelf zeggenschap houden over wat er in hun ruimte gebeurt. Dat recht moeten ze voor de publieke gezondheid in deze opgeven. Mag de huidige politiek als een horeca baas bepalen wat er in de publieke ruimte is toegestaan? Of is de vrijheid daaromheen belangrijker dan ad-hoc politieke besluitvorming?

In het ergste geval kan de wil van de massa de rechten van een kleine groep hinderen. Sommige mensen vinden het schreeuwerig. Moet het recht om reclame te mogen maken in de publieke sfeer dan worden opgeheven? Het is mogelijk dat sommigen het een prettig kanaal vinden. Hangt het bovendien niet samen met maatschappelijke verantwoordelijkheid? Wat te denken van reclame voor duurzaamheid? Wat te denken van de postercampagne van de Remonstranten?

Lees ook het artikel Primeur Grenoble: reclame verbannen uit straatbeeld op de site van de Volkskrant.

Afbeelding: torbakhopper HE DEAD via Compfight cc

Lucas van Heerikhuizen
Lucas van Heerikhuizen is afgestudeerd als master in de godsdienstwetenschappen. Momenteel is hij werkzaam als webdeveloper en WordPress docent. Tevens is hij actief als redacteur voor Zinweb.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *