Lezing: Dat kan geen toeval zijn!

In het kader van de tentoonstelling Bescherm mij! organiseert het Zeeuws Museum op 26 oktober een lezing van Bastiaan Rutjens. Hij is verbonden aan de afdeling sociale psychologie van de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in bijgeloof. In de lezing, en in een gelijknamig boek dat eerder dit jaar verscheen, geeft hij een psychologische verklaring van dit machtige fenomeen.

Wie heeft het niet, een bijzonder steentje, schelpje of hangertje, gevonden op een speciale plek of gekregen van een bijzonder persoon? Je hebt het altijd bij je of neemt het alleen mee als je een extra steuntje in de rug kunt gebruiken. Mensen zoeken vaak bescherming in alledaagse voorwerpen, juwelen en kleding om zich van geluk en gezondheid te verzekeren.

Maar waarom associëren we klavertjes vier met geluk en zwarte katten met ongeluk? Waarom zijn auto’s in China minder waard als het cijfer 4 in de nummerplaat zit? En elke paus draagt rode schoentjes, maar wat gebeurt er eigenlijk met de paus die deze traditie aan zijn laars lapt?

In de lezing Dit kan geen toeval zijn gaat Bastiaan Rutjens in op deze vraagstukken. En kijkt hij naar de manier waarop wij in onze tijd omgaan met onzekerheid, onvoorspelbaarheid en chaos. Maar ook over bijgeloof in vergelijking met religie en wetenschap.

Op een wetenschappelijke, maar toch ook lichtvoetige wijze bekijkt Rutjens bijgeloof. Met vele herkenbare en grappige voorbeelden laat hij zien dat bijgeloof een fenomeen is van alle tijden en culturen en dat het onlosmakelijk met de menselijke natuur verbonden is.

Datum en tijd: Zaterdag 26 oktober, 13.30 uur. De lezing is gratis bij te wonen, exclusief entree tot het museum. Reserveren kan via rondleidingen@zeeuwsmuseum.nl of 0118 653000.

Foto: Het Zeeuws Museum, Greta B./Flickr

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *