Levensbeschouwing, júist in het Openbaar onderwijs!

Wie nog denkt dat het openbaar onderwijs geen aandacht zou besteden aan wereldgodsdiensten en levensvragen, moet zijn kennis op peil brengen. Openbaar onderwijs en godsdienst/levensbeschouwing staan niet tegenover elkaar, maar gaan juist hand in hand. Actieve pluriformiteit, godsdienstvrijheid en waardenrijk onderwijs zijn belangrijke uitgangspunten voor openbare scholen.

Naast de gebruikelijke lessen over geestelijke stromingen biedt het openbaar onderwijs meerdere keuzes aan ouders aan. Kinderen kunnen via het Dienstencentrum GVO/HVO – gefinancierd door de landelijke overheid – van externe vakdocenten les krijgen over hindoeïsme, islam, humanisme en het christelijk geloof in twee ‘varianten’: protestant-christelijk en rooms-katholiek. Als er voldoende ouders om één of meer van deze varianten vragen, wordt een docent ingezet die de lessen verzorgt. De ouders die hun kinderen hier niet aan deel willen laten nemen, maken geen keuze. Hun kinderen krijgen dan andere lessen aangeboden; daarbij gaat het veelal om wereldoriëntatie. 

In de week van 18-22 maart geven diverse openbare scholen in het land speciale aandacht aan levensbeschouwing op school. Deze week wordt inmiddels traditiegetrouw School!Week genoemd. Onder het motto ‘Ik ben welkom’ profileert het openbaar onderwijs zich als algemeen toegankelijk onderwijs. 

Lizanne Bak-Lanser geeft o.a. projectadvies aan schoolbesturen m.b.t. de invulling van het vak levensbeschouwing.

 


Lizanne Bak-Lanser
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *