Leren mediteren in 1 dag

Aeliane van den Ende, werkzaam bij Zinweb, leerde in 1 dag mediteren door mee te doen aan de workshop ‘Start vandaag met mediteren’ van Robert Bridgeman. Hieronder lees je haar ervaringen.

Nogal gehaast kom ik binnen bij de Nieuwe Yoga school. Iets te slecht voorbereid en dus sluit ik op het laatste moment aan… maar: er heerst nog een serene rust in de gezellige ‘zitkamer’. Met een kopje thee lees ik de snel geprinte hand-out door.

Met 50 andere geïnteresseerden gaan we door de stiltegang en een paar trappen op naar een ruimte in de top van het gebouw. De groep is zeer divers, alle leeftijden, man en vrouw. Nadat Robert iedereen persoonlijk met voornaam welkom heeft geheten gaan we aan de slag.

Simone (trainer en coach bij ‘Bridgeman lichter leven’) neemt, aangevuld door Robert, het ochtendgedeelte voor haar rekening. 

Wat is meditatie en waar is het goed voor?

Simone legt uit dat het geen wondermiddel is, maar dat je met behulp van hun vierweekse cd-cursus het mediteren stapsgewijs kunt integreren in je dagelijks leven. 

Hersen- en wetenschappelijk onderzoek hebben de effecten van langere tijd mediteren vastgesteld. Je concentratievermogen neemt toe, je kunt beter focussen en hebt daardoor meer aandacht voor de mensen om je heen. Het verhoogt het algemeen welzijn en je wordt er gelukkiger van. Je wordt er aardiger van, kan je makkelijker verbinden met anderen en angsten en onzekerheden nemen af. 

Het belangrijkste is dat je alles makkelijker accepteert, de dingen gaan prettiger en je gaat meer in het Nu leven. Deze vorm van meditatie wordt mindfulnessmeditatie genoemd. Als je stil zit, geef je aandacht aan jezelf en leer je anders naar jezelf en anderen te kijken. Mindfulness is volledig aanwezig zijn in het Nu, zonder oordeel en met aandacht voor wat er gebeurt.

Mediteren in 6 stappen

De uitleg is helder, wordt duidelijk ondersteund met slides en vragen staat vrij. Aan de hand van 6 stappen wordt mediteren verduidelijkt:

  1. Leren in het nu te zijn
  2. Wat is oordelen?
  3. Aandacht en bewustzijn
  4. Concentratie en hersenen
  5. Zitten
  6. Mediteren

Bewustzijn vind ik een interessant onderdeel. Zeker zoals Robert het uitlegt: 95% van ons bewustzijn is het onderbewuste en dus maar 5% is bewustzijn.

Olifant

Ze hebben een mooie metafoor gevonden. De 95% is een olifant en de 5% is de berijder. Het belangrijkste is: je bent geen van beide! Jij zit achterop. Vanuit dat gezichtspunt kun je leren werken met je olifant. Je olifant (onderbewuste) houdt je tegen om dingen te doen door weerstand, twijfel, verlangen, onrust en slaperigheid. Er zijn 4 stappen om je olifant te managen:

 

  • Erkennen dat er een olifant is en dat jij niet die olifant bent
  • Motiveren en complimenteren van de olifant
  • Faciliteren van de olifant, op een vast moment en een vaste plaats
  • Leren werken met pijnprikkels en het creëren van een genotsprikkel (daag je olifant uit door eens een koude douche te nemen)

Sommige stappen worden met een dosis wetenschap verduidelijkt zonder echt wetenschappelijk te worden. Dat geldt met name voor het stukje over de hersenen. Door mediteren train je je hersenen. Je kan concentratie ook trainen. Er zijn 6 zintuigen! Je hersenen zijn de zesde, deze kan je niet uitzetten. Door middel van neuroplasticiteit kan je nieuwe verbindingen maken in je hersens en daarmee jezelf veranderen. Elke gedachte is een verbinding! Als je iets vaak genoeg zegt blijft de verbinding bestaan. Meditatie doet iets met die neuroplasticiteit.

Mediteren

Gedurende de dag werd het almaar interessanter. Aangekomen bij stap 6 heeft de groep besloten om te gaan mediteren: 30 minuten stil zitten in dezelfde houding. Alle gedachten laten komen en vooral weer gaan. Je olifant er laten zijn en er niet aan toegeven. Dus ook niet in slaap vallen 🙂 

Uiteraard is het na 1 dag niet klaar…. Het begint pas. Ik ben geïnspireerd en inspiratie zorgt voor motivatie! Zeker nu ik weet dat er wel 45 voordelen aan mediteren zitten. Morgenvroeg de wekker 10 minuten eerder zetten en ervoor gaan zitten! Ik heb er nu al zin in.

Nieuwsgierig geworden en het zelf een keer ervaren? Of wil je meer weten over mediteren en de methode, check de website:

www.bridgemanmethode.nl

Afbeelding: VinothChandar via Compfight cc

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *