Laat de betekenis maar komen

Deze week verzorgde Dock20 de Nederlandse bijeenkomst van MoveMakers, een internationaal gezelschap dat zich buigt over de toekomst van onderwijs.

Art of Hosting

Het evenement – dat en week duurde – kende als thuisbasis het prachtige doopsgezinde broederschapshuis Dopersduin in Schoorl. Het is van alle gemakken voorzien en redelijk op afstand van de rest van de wereld. De perfecte plek om in rust samen te komen om over vraagstukken in het onderwijs na te denken.

De plek is goed gekozen door Huub Purmer en Diederick Bosscha van Dock20. Het idee dat zij de bijeenkomst verzorgen mag best letterlijk genomen worden. Tussen alle groepsmomenten door zijn de twee gastheren altijd van deur tot deur aan het rennen. Soms met kopjes in de hand, dan weer om iemand op te halen van station Alkmaar. Maar de verzorging gaat verder. De bijeenkomst gaat uit van Art of Hosting principes. De principes worden heel doelgericht door de organisatoren ingezet.

Breed en resultaatgericht

Er is voor het internationale – Duitsland, Nederland, Denemarken, Estland en Litouwen – gezelschap voor voldoende inspiratie gezorgd. Met een heuse Amerikaanse schoolbus trekken ze de Randstad door. Ze gaan op bezoek bij innovatieve bedrijven in het onderwijs zoals Knowmads en B Amsterdam. De dag erna is iedereen nog wat overweldigd van alle bezoeken en is het tijd om de indrukken te bundelen.

Deze aanpak die berust op uitgangspunten van Art of Hosting geven deze internationale week een professioneel karakter. Het is niet zo dat het slechts een groepje betrokken onderwijzers of docenten betreft, die verder niet weten hoe je een bijeenkomst vormgeeft. De vormgeving is juist heel professioneel. Het evenement is er bovendien voor iedereen in het onderwijs. Iedereen, dus ook studenten, leerlingen of mensen die anders met onderwijs bezig zijn.

Het gaat daardoor breed, maar dat is ook de bedoeling. Een van de deelnemers vertelt dat ze als grafisch ontwerper bijeenkomsten organiseerde waar eigenlijk werd gesteld: het is niet erg om fouten te maken. Dat heeft op het eerste gezicht niet veel op met onderwijs in grafische vormgeving. Maar misschien ook juist wel. Mensen kwamen er massaal op af. Zoiets hoorden ze niet op school. Het was precies de juiste “les”.

Sfeerbeeld van een dag in het doopsgezinde broederschapshuis Dopersduin van de MoveMakers

Motivatie en betekenis

Het is duidelijk dat de mensen op deze bijeenkomst gedreven zijn. Het is misschien de reden dat dit initiatief er is. Oprichtster van MoveMakers Piret Jeedas vertelt dat ze begon om mensen te ontmoeten die met hetzelfde bezig waren als zij. Het is moeilijk om in je eentje met innovatie in onderwijs bezig te zijn. Er zijn veel innovators in het onderwijs. maar in hun eigen team blijven ze vaak onbegrepen. 

Het is moeilijk om in eenzaamheid gemotiveerd te blijven. Jeedas beschrijft een week als deze als een tijd en plaats waar mensen met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Dat lijkt ook om motivatie te gaan: het is soms noodzakelijk om te horen dat het goed is wat je doet. Tegelijkertijd beschrijft Jeedas dat het ook inspirerend kan werken om te zien waar andere mensen mee bezig zijn.

Het feit dat je je eigen ideeën eindelijk eens uit kunt spreken en begrip krijgt van anderen kan bevrijden. Er lijkt een behoefte te bestaan aan zo’n vrijplaats. Jeedas beschrijft de bijeenkomst herhaaldelijk als een playground, een speelplaats. Het idee dat het niet erg is om fouten te maken weerklinkt hierin. Het lijken gedeelde opvattingen te zijn. Men zegt ook dat de uitkomst van de bijeenkomst bewust onbepaald gelaten wordt: die moet uiteindelijk vanzelf verschijnen.

Technologische innovatie

Het is natuurlijk wel een paradox: aan de ene kant is men resultaatgericht, aan de andere kant worden de verwachtingen bewust opgeschort. Het past tegelijkertijd wel in de playground filosofie. Het is misschien ook verstandig om een mate van vrijheid in te bouwen in een snel veranderende situatie. In een internationaal en zeer uiteenlopend gezelschap kunnen welbepaalde verwachtingen een remmende werking hebben.

Dit soort bijeenkomsten zijn misschien ook een real-life tegenhanger van de online communicatiemogelijkheden. Willen we naast LinkedIn en Skype elkaar niet ook ontmoeten? Komen de echt mooie ideeën niet pas als we ons samen een week lang op een relatief afgelegen plek opsluiten? Jeedas beaamt dit persoonlijk wel, maar houdt een slag om de arm. Ze sluit niet uit dat toekomstige generaties die persoonlijke real-life benadering niet meer zullen begeren.

Dat technologische innovatie een motor is achter verandering in het onderwijs is wel duidelijk. Sprekend is het voorbeeld van Tagasi Kooli – Estisch voor “terug naar school”. Veel mensen willen meer in het onderwijs doen dan hun eigen positie toestaat. Maar waar begin je dan? Tagasi Kooli biedt een online bemiddelingsplatform voor professionals die hun kennis en expertise willen delen. Het is echter pas doordat dit soort technologie communicatie mogelijk maakt dat dit kan.

Nog maar het begin

Het initiatief wil zich internationaal verbreden en lijkt ook een goede kans te maken. Het voorziet in een bestaande behoefte: bemiddeling bij expertise uit de echte wereld voor het onderwijs. Iedereen vindt dat het goed is om mensen uit de praktijk voor de klas te hebben staan. Dit soort platforms maken dat gemakkelijker mogelijk. De echte uitdaging is misschien om mensen ook echt van deze nieuwe mogelijkheden gebruik te laten maken.

Het zijn allemaal tekenen dat we nog maar aan het begin staan van vernieuwing in het onderwijs. Een bijeenkomst als die van MoveMakers wijst erop dat technologie en internationale mobiliteit de komende eeuw alles zal gaan veranderen. De veranderingen zijn nu eigenlijk nog niet voor te stellen. Iets dat MoveMakers daarom juist ook meeneemt in diens benadering.

Lucas van Heerikhuizen
Lucas van Heerikhuizen is afgestudeerd als master in de godsdienstwetenschappen. Momenteel is hij werkzaam als webdeveloper en WordPress docent. Tevens is hij actief als redacteur voor Zinweb.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *