Knuffel racisme dood

Helaas zijn nazi’s nog steeds aanwezig in Duitsland, en ze laten met name op internet van zich horen. De Duitse organisatie Laut Gegen Nazis verzamelde met behulp van een reclamebureau een diverse groep mensen en vroeg ze de Facebookpagina van de NPD, een landelijke extreemrechtse partij, te liken. Vervolgens overstelpten ze de pagina met positieve berichten en afbeeldingen. 

Er deden 100.000 mensen mee aan deze digitale “doodknuffel”-actie. Als gevolg van de campagne werd de aandacht van 7 miljoen personen gevestigd op het bestaan van de online haatpropaganda van de NPD.

De actie doet volgens vakwebsite Adweek denken aan het gedachtegoed van sociale bewegingen in het verleden, die het liefhebben van je vijanden hoog in het vandel hadden staan, zoals die van Martin Luther King Jr.

Foto: Libertinus Yomango/Wikimedia Commons

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *