Moderne kerstgedachte, kerst

Kerststress. Of de moderne kerstgedachte.

De laatste dagen voor kerst. Voor sommigen een tijd van verwachting, hoop en licht in de duisternis, voor anderen simpelweg een tijd van stress. Van cadeautjesstress tot kerstboomstress en schoonouderstress. Want waar haal je de tijd en het geld vandaan om cadeautjes te kopen? Hoe ga je de kerstboom vervoeren dit jaar? Hoe overleef je het familiediner bij je schoonouders? Deze week ontdekte ik de moderne kerstgedachte.

In de eerste plaats gaat de nieuwe kerstgedachte over efficiëntie. Bij voorkeur neem je een herbruikbare, tevens opvouwbare kerstboom of – voor de romantici onder ons – een adoptiekerstboom (ahh…) die alleen voor de feestdagen opgegraven wordt en daarna netjes weer terug geplant. Doe je ook nog iets goeds voor het milieu – hoe kerstig is dat!

Gifting

Cadeautjes koop je het liefste allemaal tegelijk bij dezelfde winkel. Onbaatzuchtig als je bent, geef je wat cadeaubonnen, zodat je dierbaren zelf iets leuks kunnen uitkiezen. Dat dit ook net wat sneller gaat, is maar een toevallige bijkomstigheid, net zoals wanneer je in diezelfde winkel ook maar meteen je eigen cadeautje koopt. Daarmee bespaar je je geliefde een hoop tijd en denkwerk. Een nieuwe term in marketingland weet perfect te vatten waar het tijdens de feestdagen om gaat: ‘gifting’. Nee, niet giving, maar gifting. Het gaat niet om geven, maar om het uitwisselen van geschenken. Voor wat hoort wat. ‘The beauty of gifting’, noemen ze dat heel charmant en uitermate kerstig.

Kwantiteit is nog zo’n niet te onderschatten waarde tijdens de advent. De truc is om zoveel mogelijk mensen te laten weten hoezeer jij hen een fijne kerst wenst. Doe je dat nog met handgeschreven kaarten, dan zul je je nooit kunnen meten aan je gedigitaliseerde medemens. Deze verstuurt namelijk al jaren zijn of haar originele kerstgroet per Mailchimp naar alle privé- en zakelijke contacten tegelijk en daarmee bereikt hij of zij natuurlijk veel meer mensen dan jij.

Kerstgeluk

Nog doeltreffender is het om wat idyllische kerstplaatjes – waarop jijzelf per ongeluk wel héél erg goed uit de verf komt – te plaatsen op Facebook en Instagram, voorzien van een kerstwens in het onderschrift. Met een beetje strategisch gekozen hashtags kan zo de hele wereld meedelen aan jouw kerstvreugde. En mochten dan toch te veel mensen jouw lijflijke aanwezigheid verlangen, dan verzin je er gewoon een derde kerstdag bij. Hoe meer kerst, hoe beter, toch?

Het credo is duidelijk: ‘Het gaat niet om jezelf, maar om anderen’. In dat opzicht is de kerstgedachte niet zoveel veranderd. Kerstbomen, kerstkaarten, kerstcadeautjes en kerstdiners staan allemaal in het teken van de ander. Ook je eigen kerstgeluk houd je niet voor jezelf: ieder gelukkig moment wordt met de wereld gedeeld. Dus maak wat moois van de kerstdagen en vergeet niet: sharing is caring!

Bron foto: freestocks via Pexels

Mimy Jadoenathmisier
Mimy Jadoenathmisier is musicologe en impresario voor klassieke musici (Nachtmusik.nl). Eerder schreef ze teksten met een muzikale inslag voor o.a. Cleeft.nl en DeFusie.net en werkte ze bij de programmering van Het Concertgebouw. Ze gelooft in de kracht van het interdisciplinaire en haalt inspiratie uit filosofie, kunst, cultuur en natuurlijk muziek.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *