Kerst als ver(p)lichting

Hans Fronczek – ‘De mensen die vastzitten zijn er in gedachten mee bezig dat het kerstmis wordt. Gelovig of niet, voor velen is het een intensieve en moeilijke tijd.’ Dat zegt gevangenispredikant Marjanke van der Horst werkzaam in de Penitentiaire Inrichting Breda. 

Ben je bezig met de voorbereiding van het kerstfeest?
Marjanke: ‘Nee, met de kerstviering ben ik nu nog niet bezig. Met advent gaan we ons, samen met de gedetineerden, langzaam voorbereiden op kerst. Maar ik ben wel bezig met de organisatie daaromheen. Samen met mijn Rooms-katholieke collega maak ik afspraken over het uitnodigen van een koor en het bestellen van versnaperingen.’

Wat betekent kerst vieren voor jou: een verplichting of een verlichting?
‘Zo gesteld zijn dat wel twee uitersten! Het is een verplicht nummer, maar in de goede zin van het woord. Het is een intensieve tijd. En het is goed dat hier binnen kerst gevierd wordt. Je merkt aan de mensen die vastzitten dat ze er mee bezig zijn. Er is meer onrust, de mensen zijn gespannen. Zij associëren kerstmis met hun familie, die ze nog erger missen dan anders. Het liefst zouden ze zich ervoor afsluiten, maar ze moeten door deze tijd heen. Vooral bij de vrouwelijke gedetineerden voel je de emoties, het verdriet. Ze zijn kwetsbaarder. Hun emoties liggen iets meer aan de oppervlakte dan bij de mannen. De mannen zijn gereserveerder. Vergis je niet, onder hen heerst een enorme machocultuur.’

Brengt het kerstevangelie troost?
Of gebruik je een kerstverhaal?

‘Ja, het kerstevangelie is een troostvolle goede boodschap: de geboorte van Christus, die ons verlost van schuld en angst. En de komst van het Licht in deze wereld.
Belangrijk is het samenzijn rondom het nieuwe Licht.’ Marjanke leest graag het kerstevangelie volgens Lucas. ‘We hebben in het verleden ook wel kerstverhalen verteld. Maar het bijbelse evangelie heeft mijn voorkeur boven een ‘gewoon’ kerstverhaal. In het evangelie van Lucas zit heel veel. Tegenover elkaar gezet worden enerzijds de machtsuitoefening van keizer Augustus, die met één pennestreek de hele wereld in beweging zet, en een tegenbeweging vanuit de hemel: de geboorte van een weerloos kind. Vervolgens wordt gefocust op het gezin: de vader, de moeder en het kind.

Op de vraag of ze dat afzet tegen de huidige machtsstructuren in de wereld, reageert Marjanke: ‘ Jawel, je maakt duidelijk dat in de wereld weinig is veranderd. Het kerstevangelie laat ons de tegenbeweging zien: de geboorte van Christus, de Verlosser.’

Wordt er gereageerd op je kerstpreek?
‘Heel soms krijg ik een reactie terug. Maar alleen als ik er naar vraag. Mensen zijn niet gewend te reflecteren op een preek. Er zijn twee diensten, één voor de mannelijke, en één voor de vrouwelijke gedetineerden. Een gemengde dienst is niet mogelijk. Dat zou leiden tot wat hier genoemd wordt ‘oneigenlijke redenen’ om de kerkdienst te bezoeken!’

Bron: Doopsgezind NL

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *