Is TV aan het vergrijzen?

De NPO wil de televisie beter laten aansluiten bij de groep van twintig tot vierendertig jaar. Heeft deze groep überhaupt interesse in televisie?

Verjonging

In verschillende artikelen in de media komt het naar voren: de NPO wil een jongere doelgroep aanspreken. In de Volkskrant staat: “We zijn dominant in bereik bij de oudere doelgroep, maar we merken dat we de aansluiting bij de nieuwe generatie dreigen te missen. Daarom moet ook onze grootste zender NPO1 de focus verleggen naar een jongere doelgroep, kijkers van 30 jaar en ouder.” Aldus Frans Klein, tv-directeur van de NPO.

Nieuwe formats

De pogingen die gedaan worden zijn niet slecht. Het lijkt er niet op dat een bestuur van vijftig plus een ongeïnteresseerde gok doet. Men lijkt goed naar de wensen van deze groep te luisteren. Er is meer aandacht voor onderwerpen die mensen in deze groep echt bezig houden. Dat gaat van aandacht voor relatieproblemen tot verslag van muziekfestivals. De inspanningen zouden inderdaad goed bij te interesses van deze groep aan kunnen sluiten.

Wie kijkt er nog TV?

Het probleem is alleen niet de inhoud. Het is het medium zelf. Stel dat iemand nu een grammofoonplaat uit zou brengen die perfect aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Zou die ook maar door één jongere gekocht worden? Waarschijnlijk niet. De televisie is snel op weg om de grammofoonplaat en andere media die hun relevantie hebben verloren na te gaan. Het is ingehaald. En we weten allemaal waardoor: het internet.

Is er nog hoop?

Het is uiteraard niet zo dat video zal verdwijnen. De manier waarop er naar gekeken wordt gaat anders worden. Mensen kunnen dingen kijken op uitzendinggemist.nl. Maar televisiemakers lijken nog steeds in te zetten op time-slots. Dat is  vreemd. Het medium de televisie, dat ding daar in de huiskamer, is langzaam aan het afsterven. Het is in veel huizen al meer een reliek geworden dan de nieuwe open haard van het hele gezin.

Het kan goed zijn dat omroepverenigingen op den duur zich van het medium televisie af zullen gaan wenden. Het kan natuurlijk  lang mee gaan. Die vijftg (en veertig) plussers blijven nog wel een poosje televisie kijken. Maar de nieuwe generatie wendt zich tot nieuwe media: laptops, tablets, smartphones. Op een gegeven moment kunnen omroepverenigingen er voor kiezen zich alleen nog maar op deze media te richten. Google wordt dan het nieuwe prime-time.

Lees ook het artikel NPO vernieuwt ‘drastisch’ uit angst afhaken jonge generatie op de site van de Volkskrant.

Afbeelding: KayVee.INC via Compfight cc

Lucas van Heerikhuizen
Lucas van Heerikhuizen is afgestudeerd als master in de godsdienstwetenschappen. Momenteel is hij werkzaam als webdeveloper en WordPress docent. Tevens is hij actief als redacteur voor Zinweb.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *