Huis-, tuin- en keukenhoop

Hoop is voor naïevelingen. Dat is toch wel de boodschap die veel mensen hebben. Niet dat ze niet hopen op dingen, maar hoe groter de dingen waar je op hoopt, hoe naïever je blijkbaar bent. Het heeft met realisme te maken, zo stelt een oudere dame. ‘Ik ben het er niet mee eens’, zegt een jonge vrouw. Door Kalle Brüsewitz

Realisme

Op het moment dat je ouder wordt heb je nou eenmaal minder hoop, zo lijkt het. Dat is een natuurlijk en logisch proces. De tijd leert je dat je nergens meer op moet hopen. Het komt nou eenmaal niet meer goed. Jonge mensen zetten hun hakken in het zand. Het heeft niks met realisme te maken, het heeft te maken met voortschrijdend inzicht en teleurstelling. Als het met realisme te maken zou hebben kunnen we beter maar stoppen met hopen. In ieder geval lijkt er onderscheid te bestaan tussen het hopen dat je hamburger niet aanbrandt en dat je tentamen goed afloopt, een soort groter hopen op het feit dat het goed komt en een hoop gebaseerd op het christelijke begrip van het hiernamaals. De eerste hoop is stressvol en kortstondig; je hebt er immers zelf invloed op. Het is een gedachte die niet verder gaat dan een soort risicospreiding. Heel realistisch.

Fundamentele hoop

Dan is er fundamentele hoop. De hoop die oudere mensen ‘naïef’ willen noemen. Een hoop die je hebt dat alles goed komt; dat er een beter wereld mogelijk is; dat het niet altijd zo slecht en naar blijft als het nu is. Dat is fundamentele hoop. Hoop die je moet hebben om te kunnen leven. ‘Hoop doet leven’ is een totaal afgestompt begrip, maar het is echt heel erg waar. Hoop is een positief begrip, altijd. Het zegt weliswaar niks voer de uitkomst van de hoop of het doel van de hoop, want er is geen garantie op succes. Deze fundamentele hoop is die hoop die maakt dat je altijd gelooft dat er een moment komt na het moment waar je je nu bevindt. Dat het nooit ophoudt, dat er altijd een tweede kans is. Of een derde. Het is de basis van het leven. Het kan altijd zo zijn dat je mensen verliest, jezelf verliest of je geloof verliest. Maar je verliest nooit de hoop. Anders is het voorbij.

Christelijke hoop

Er is nog een derde vorm van hoop. Theologen noemen het de christelijke hoop. Dat is de hoop dat alles wat je nu doet in het leven gericht is op het hiernamaals. Je wil naar het paradijs en naar de hemel. Om daar te komen moet je in dit leven alles doen om God te dienen, zoals Hij het voor ogen heeft. Christelijke hoop is niet verbonden aan het hier en nu, niet aan het leven voor de doop. Alles is gericht op een persoonlijke beloning erna. Wie of wat je doet, en voor wie je dat doet is niet belangrijk. Het gaat erom dat je het allemaal doet voor jezelf en voor God. Hiermee stellen Theologen de christelijke hoop boven de gewone hoop. Christelijke hoop is het ultieme doel. De gewone fundamentele hoop is exclusief voor naïeve ongelovigen. Wij geloven slechts in huis-, tuin- en keukenhoop. Hopen op het feit dat je kind beter wordt, of dat je iets doet waar je niet zelf iets aan hebt, maar de mensen om je heen en na jou wel. Hoop dat je morgen nog op kan staan. Hopen op een lichtpuntje in dit leven, niet in een leven hier na. Maar ik geloof niet in het leven na de dood, ik geloof in een leven voor de dood. Christelijke hoop is groot en allesomvattend. Het is tegelijk heel vaag en ongrijpbaar. Het is gebaseerd op een andere wereld, niet op de wereld waar we in leven. Is hoop realistisch? Is hoop christelijk? Is hoop op een goed gare hamburger slecht en geloof in een betere wereld naïef? Waarom zou je überhaupt een hiërarchie aanbrengen in hoop? Waarom is christelijke hoop zoveel beter dan gewone fundamentele hoop?

Ik geloof in huis-, tuin- en keukenhoop. Die hoop is niet christelijk, maar goddelijk.

Photo Credit: Patrick Gensel via Compfight cc

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *