Hoeveel PKN zit er in de vluchtkerk (1)

Maandenlang leek de PKN zich weinig aan te trekken van de uitgeprocedeerde asielzoekers die afgelopen herfst in tenten bivakkeerden in Amsterdam-West. Totdat Arie Boomsma zich op twitter boos maakte en riep: ‘Wees kerk!’ Was het instituut Protestantse Kerk Nederland werkelijk zo sloom of is de Vluchtkerk waar de illegalen nu verblijven een mooi voorbeeld van samenwerking tussen basisbeweging en bureaucratie? VolZin schreef er een artikel over. Wij plaatsen het in twee delen op Zinweb.

Mieke Stelling – Gebroken tegels op een betonnen vloer. Grijze muren. Aan het plafond hangen enkele kapotte buizen waardoor voorheen water en lucht stroomde. De Sint-Josephkerk in Bos en Lommer, Amsterdam – alias de Vluchtkerk – wordt al ruim twintig jaar niet meer als kerk gebruikt. Alleen de architectuur en enkele glas-in-loodramen verraden de bestemming die het gebouw van 1952 tot 1990 had. Wanneer het Studenten Kraakspreekuur (SKSU) het gebouw begin december vorig jaar bezet ten behoeve van de groep uitgeprocedeerde asielzoekers in Amsterdam, staat de kerk al een half jaar leeg. Linkse activisten, netwerkers van de Protestantse Kerk Amsterdam en jongeren uit evangelische kerken vormen samen Steungroep De Vluchtkerk. Een paar weken na de kraak zitten ze nog midden in een verbouwing. “We krijgen hulp vanuit het hele land”, zegt Karel Smouter, woordvoerder van de groep. “Een organisatie heeft al toegezegd de kosten te dekken voor de aanleg van verwarming en elektra. Met geld uit het noodhulppotje. Meestal sturen ze dat naar Afrika, maar dit jaar krijgen wij het.”

Najaar
De kraak van de Sint-Josephkerk heeft een voorgeschiedenis. Al begin september betrekken asielzoekers de ‘achtertuin’ van de Protestantse Diaconie van Amsterdam, onderdeel van de Protestantse Kerk Amsterdam. Tegen het einde van die maand verlaten ze deze grond. Ze willen hun protest groter voortzetten en beginnen een nieuw kamp aan de Notweg in Osdorp, Amsterdam. 

In oktober overlegt de diaconie samen met andere vrijwilligers met de bewoners van het tentenkamp. Zo brengt Gerhard Scholte, voorzitter van de Taakgroep Vluchtelingen van de Raad van Kerken, structuur in de hulpverlening waarbij verschillende geloofsgemeenschappen uit de omgeving zijn betrokken. De Woestduinkerk wordt als nieuw onderkomen genoemd, maar dat is door huurcontracten niet mogelijk. Alternatieven voor opvang dienen zich niet aan. De mensen willen graag bij elkaar blijven in het tentenkamp – de beste manier om op de politieke en maatschappelijke agenda te blijven. 

Peter Verhoeff en Arjan Plaisier (voorzitter en secretaris-generaal van het bestuur van de Protestantse Kerk, PKN) brengen op 6 november een bezoek aan het kamp in Osdorp. Onder de indruk hiervan vraagt Plaisier in een brief aan staatssecretaris Fred Teeven om verantwoordelijkheid te nemen voor de bewoners van het tentenkamp en hen “in elk geval bed, bad en brood aan te bieden”. 

Eerder trekt Geesje Werkman zich namens Kerk in Actie, de hulporganisatie van de Protestantse Kerk, het lot aan van de asielzoekers en via juridische wegen naar een oplossing gezocht. Kerk in Actie legt contact met politiek Den Haag. Na het bezoek van Verhoeff en Plaisier wordt tijdens een bijeenkomst van de PKN-synode een collecte gehouden die ruim zevenhonderd euro opbrengt. Kerk in Actie stuurt slaapzakken naar het tentenkamp. Ook islamitische organisaties als Blauwe Moskee en OntdekIslam bieden steun in de vorm van vervoer, medische zorg en kleding- en voedselinzameling. 

Bron: Volzin januari 2013

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *