Hoe ver kom je zonder geld?

Tenzij je een carrière als bedelaar ambieert kom je natuurlijk niet zo heel erg ver zonder geld. Maar er zijn van die mensen die wel veel gedaan krijgen zonder er financieel minder van te worden. Mimy Jadoenathmisier heeft een aantal tips ontfutseld van jonge ondernemers die ook zonder geld veel gedaan weten te krijgen. 

Sjoemelen kan vreselijk irritant zijn, bijvoorbeeld als het een gierigaard in je vriendenkring betreft die zich steevast behendig onder sociale betaalsituaties uit manoeuvreert. Maar het kan juist bewonderenswaardig zijn hoe mensen met weinig geld toch een heel eind komen. Denk bijvoorbeeld aan de ondernemer die zonder aanzienlijk startkapitaal toch een goedlopend bedrijf op poten weet te zetten.

Ruilen
Ooit was niet geld, maar ruilhandel de meest gangbare betaalmethode. Ook in de huidige geldeconomie komt het soms beter uit om weer even terug te grijpen op deze oude manier van zaken doen. Dat kan te maken hebben met bepaalde economische verschijnselen zoals hyperinflatie of simpelweg met het ontbreken van geld. Vooral om die laatste reden wordt deze betaalwijze door startende ondernemers veelvuldig ingezet. Ruilmiddelen zijn niet alleen goederen, maar ook diensten en zelfs beloftes.

‘Ik geloof dat ik in mijn eerste jaar wel een recordaantal appeltaarten heb beloofd en uitgedeeld omdat er altijd minder budget voor een productie was dan in een ideale wereld het geval zou zijn,’ zegt Anna Jordans, eigenaresse van filmproductiebedrijf Mals Media.

Het mooie aan ruilen is dat beide partijen er beter van worden. Daarom werkt ruilhandel ook zo goed tussen startende ondernemers. Heeft iemand een dienst nodig, dan biedt hij/zij een tegenprestatie in de vorm van een belofte, een daad of een goed waar de ander iets aan heeft. Een mooi bijkomend voordeel bij het ruilen van spullen is dat daarbij ook het milieu wordt gespaard. Een voorbeeld hiervan is het fenomeen ‘swapping’: zonder tussenkomst van geld worden op speciaal hiervoor georganiseerde evenementen kleding of andere goederen geruild.

Handen uit de mouwen
Mariëlle Smit richtte samen met Lotte Brunninkhuis evenementenbureau Make My Event op en dat loopt inmiddels goed. Zo goed zelfs, dat Het Financieele Dagblad Make My Event als zijnde een van de snelst groeiende bedrijven tussen 2012 en 2014 de Gazelle Award toekende. Hard werken loont wel degelijk, bewijzen deze dames: ‘In het begin hebben we voornamelijk geld bespaard door alles zelf te doen, dus door geen personeel aan te nemen en niet meteen een kantoor te gaan huren. Dat betekende ook dat we alle kennismakingen met de hosts en hostessen, wel een stuk of honderd, in verschillende koffietentjes in Amsterdam hebben gehouden. Daarop terugkijkend, is het eigenlijk best bijzonder dat iedereen maar in ons geloofde. Want ik kan me zo voorstellen dat je je twijfels kan hebben als je een kennismakingsgesprek hebt bij een bureau in een random koffietentje.’

Onderhandelen
Een goede onderhandelaar kan veel geld besparen. Als startende ondernemer is het soms een beetje aftasten wat de beste techniek is. Mariëlle van Make My Event zegt hierover: ‘Klanten willen altijd korting hebben, vooral als je starter bent. Bovendien zijn de eersten die bij je komen vaak vrienden en kennissen. En het is natuurlijk heel makkelijk om even wat korting te geven als je een dienst verkoopt.’

‘Maar hé, als je twee bolletjes ijs koopt voor vijf euro, kun je ook niet met twee euro betalen. Lotte en ik hebben daarom na drie maanden afgesproken om niet ‘zomaar’ meer korting te geven. Dat vond ik altijd wel lastig, maar bij aanvragen van mijn vrienden maakte Lotte de offerte en andersom. En dat werkte!’

Jong talent
Filmproductiebedrijf Mals Media werkt voornamelijk met jong talent (‘mals vlees’) dat net van de filmacademies afkomt. Eigenaresse Anna Jordans zegt: ‘Dat heeft als voordeel dat zij bereid zijn om nog aan hun portfolio te bouwen en er extra uren in te stoppen om iets tot in de puntjes af te maken. Ik denk dat de keuze om met jonge talenten te werken me dus wel kosten bespaart. Aan de andere kant kost het me wel extra tijd om het proces te begeleiden, maar door het op deze manier te doen kan ik meer spannende dingen maken. Als ik alles met gevestigde crews binnen vaste budgetten zou maken, zouden de films veel meer geld kosten.’

Sponsoren
Bij succesvol ondernemerschap hoort natuurlijk ook een klein beetje geluk. Anna: ‘Ik heb het geluk dat er enkele partijen zijn die me soms sponsoren. Zo hebben we laatst een commercial gedraaid waarvoor we al het licht gesponsord hebben gekregen en ben ik soms welkom bij een groot commercieel bedrijf dat me een paar uur gunt om een film te ‘graden’ (kleur bewerken). Dat zou me normaal gesproken iets van duizend euro kosten, maar meestal mag ik voor tweehonderdvijftig euro langskomen met een appeltaart. Zij vinden de films die we maken zo creatief en spannend dat het ook voor hen leuk is om te doen en goed is om in hun ‘reel’ (filmcompilatie) op te nemen. Zo werkt het een beetje twee kanten op gelukkig.’

Inmiddels heeft Mals Media met een filmpje voor het Van Gogh Museum een nominatie in de categorie Beste video bij de Beste Social Awards in de wacht gesleept. Make My Event toont zich haar Gazelle Award meer dan waardig en blijft flink aan de weg timmeren. Of hun succes nou te danken is aan hard werken, slim zakendoen, appeltaarten of misschien een beetje geluk, al deze dames zijn eind twintig en nu al bossing around. Doe het ze maar na!

 

Foto via FreeImages

Mimy Jadoenathmisier
Mimy Jadoenathmisier is musicologe en impresario voor klassieke musici (Nachtmusik.nl). Eerder schreef ze teksten met een muzikale inslag voor o.a. Cleeft.nl en DeFusie.net en werkte ze bij de programmering van Het Concertgebouw. Ze gelooft in de kracht van het interdisciplinaire en haalt inspiratie uit filosofie, kunst, cultuur en natuurlijk muziek.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *