Hoe relevant is de waarheid?

Er is ophef ontstaan binnen de PKN. Dit heeft u allemaal kunnen volgen de laatste weken. Een predikant die de historische figuur van Jezus ontkent, dat kan natuurlijk niet. Bij de PKN is predikant Edward van der Kaaij niet langer welkom. De rekbaarheid en de rol van de PKN in deze discussie heeft u besproken gezien in de blog Hoe rekbaar is de PKN van Lucas van Heerikhuizen. Één aspect bleef in de discussie achterwege: is het relevant dat Jezus echt bestaan heeft?

Waar gebeurd

Er was eens een dominee (niet Edward van der Kaaij) die het heel treffend omschreef: “de Bijbelverhalen zijn niet waar gebeurd, maar ze zijn wel waar”. En dat lijkt het belangrijkste aspect van die Bijbelverhalen. Natuurlijk heeft Jezus niet over water gelopen en natuurlijk gaat het water niet aan de kant als je dat zegt. Natuurlijk voedt je geen duizenden mensen van vijf broden en twee vissen. Het is allemaal niet waar gebeurd. Maar het is wel waar. De verhalen zitten vol symboliek. Het voeden van mensen kun je overdrachtelijk zien: ‘Als je deelt heb je altijd genoeg’ of ‘als je samen bent en een goed verhaal hoort ben je zowel lichamelijk als geestelijk gevoed en zit je altijd vol’. Kies er maar eentje.

Grote verhalen

PKN-dominee Edward Van der Kaaij stelde dat de verhalen van Jezus stammen uit oude Egyptische verhalen, waarin voor het eerst gesproken wordt over een zoon van God die mens wordt en die geboren wordt op 25 december uit een maagd. Hierin heeft Van der Kaaij historisch gewoon een punt. Feit is dat de verhalen over Jezus, maar de verhalen uit de Bijbel sowieso, een oorsprong hebben in veel oudere verhalen. Verhalen over Adam en Eva komen ook voor in heel veel culturen. Er is zelfs een boek verschenen met Adam en Eva-verhalen van over de hele wereld. Het verhaal van de zondvloed is linea recta afkomstig uit Het Gilgamesj-epos van ruim 2000 jaar voor het begin van de jaartelling. Maar er vanuit gaande dat dit allemaal klopt, doet dat iets af aan die Bijbelverhalen?

Kracht van het verhaal

De basis van geloof is geloof of vertrouwen. In beide gevallen is het niet iets dat we zeker weten. Dat zit al in het woord verscholen. Er wordt wel iets van je verwacht. Je hoeft niet te zoeken naar de waarheid en/of zeker te weten dat Jezus historisch is. Je kunt geloven in de verhalen en geloven dat het gebeurd is zoals in de Bijbel staat. Symbolisch of niet. Het is de kracht die we ook in sprookjes vinden. Die zijn ook waar en leren mensen en kinderen over het leven en over het verschil tussen goed en kwaad. De zelfde dominee uit het begin heeft daarom ook een alternatieve uitleg van het woord ‘scheppen’. Scheppen betekent ‘scheiden’. God scheidde het donker van het licht en de aarde van de hemel. God scheidde het goed van het kwaad. Een symbolische handeling die wij, als mensen, kunnen naleven. Wij kunnen kiezen tussen goed of kwaad, tussen donker en licht. Daar hebben we de waarheid niet voor nodig. Maar wel het geloof dat de verhalen een krachtige betekenis hebben. Wat is er immers krachtiger dan de waarheid? Het verhaal.

Lees het verhaal van Edward van der Kaaij hier

Lees de ophef over dominee Van der Kaaij hier

Photo Credit: tina negus via Compfight cc

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *