Handboek kerk en internet – boekbespreking

Inderdaad, een onmisbaar boek
Laat ik maar met de deur in huis vallen. Het werk aan deze boekbespreking begon helemaal fout. Met nieuwsgierigheid haalde ik het Handboek kerk en internet van Eric van den Berg uit de brievenbus. Ik bladerde het door en las toen de begeleidende brief:

De auteur is er uitermate goed in geslaagd om de mogelijkheden en de beperkingen van sociale media in het kader van kerkopbouw, diaconie, evangelisatie en allerlei vormen van christelijke community in beeld te brengen. Daarom is het in deze tijd een onmisbaar boek voor parochies en gemeenten.’

U begrijpt, mijn eerste reactie was: dat maak ik zelf wel uit. Of sterker nog, ik zal het boek naast deze meetlat neerleggen en dan zal het vast tegenvallen! Maar al lezend bleek het niet tegen te vallen. Veel van de pretenties worden waargemaakt en ik wil het boek van harte aanbevelen!

Eigen ervaring
Als eenvoudig predikant ben ook ik steeds meer gegroeid in het gebruik van de nieuwe communicatiemiddelen rond het internet. Toen ik 12 jaar geleden predikant werd in Rotterdam was het zover nog niet. Er stond op het kerkkantoor alleen een computer die als typemachine werd gebruikt. Mijn bijdrage voor het kerkblad schreef ik thuis op de computer, ik printte die uit, stuurde het per fax naar Rotterdam, waar het opnieuw werd uitgetypt en zo verder verwerkt. In de afgelopen jaren is het internet uit het predikantschap niet meer weg te denken. De Remonstrantse Gemeente Rotterdam heeft een website. Veel communicatie (ook pastoraat!) gaat per e-mail. Ik verstuur namens de gemeente wekelijks een nieuwsbrief (gekscherend remonstrantse spam genoemd) aan 425 mensen en toen het mij niet lukte om mijn eigen preken op de website van de gemeente te zetten, heb ik zelf maar een website opgezet die zo foolproof is dat ik die gemakkelijk kan hanteren. Op allerlei sociale media heb ik een account (Facebook, Hyves en LinkedIn). Ik heb zelfs een twitteraccount, zij het dat ik nog nooit heb getweet.

Nuttig handboek
Kortom: een Handboek kerk en internet is aan mij wel besteed. De auteur, Eric van den Berg, informatiewetenschapper en alom tegenwoordig op het christelijke internet (ziewww.isidorusweb.nl), heeft een boek geschreven waar kerkmensen die hun eerste stappen in deze wereld zetten veel aan hebben. Het boek bevat eigenlijk heel verschillende elementen. Het geeft veel achtergrondinformatie over het internet. Wanneer is dat ontstaan? Wat zijn de relevante ontwikkelingen en termen? Dit is wellicht een gedeelte dat een gewone gebruiker zal overslaan, maar boeiend is het wel. Verder bevat het boek veel praktische tips. Het geeft in drie uitgebreide hoofdstukken allerlei praktische wetenswaardigheden voor wie een (kerkelijke) website wil opzetten. Dat zijn zeer goed toegankelijke suggesties waar lezers veel aan zullen hebben. Tenslotte bevat het boek een tiental interviews met spraakmakende personen: theologen die vertellen over de achtergronden en ook praktische werkers in het veld die al veel gedaan hebben op het internet. Het zijn enthousiasmerende en nuchtere verhalen over wat goed ging, maar ook over wat minder handig was. Het zijn bevlogen betogen over hoe je de religieuze boodschap nu present moet stellen met de huidige mogelijkheden (zoals ook Paulus niet zonder de communicatie van zijn tijd kon en de Reformatie ondenkbaar was zonder de boekdrukkunst), maar ook kritische beschouwingen over de vraag of het virtuele contact het reële wel kan vervangen. Het boek bevat hiernaast enige best practices en bijlagen waarin eenvoudige tips staan voor wie voor het eerst wil gaan bloggen of mee wil gaan doen met de sociale media. Kortom: een onmisbaar boek voor wie ook via het internet de (of onze) goede boodschap wil verspreiden!

Tjaard Barnard
Remonstrants predikant in Rotterdam

Eric van den Berg, Handboek kerk en internet. Introductie voor Nederlandse kerken die het internet willen gebruiken, maar niet weten hoe. Uitgeverij Abdij van Berne – Heeswijk, 2011. ISBN 978-90-8972-030-6, prijs € 28,95.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.